Samochód elektryczny a zima. Przekonaj się, czym cechuje się użytkowanie elektrycznego samochodu zimą i jak efektywnie z niego korzystać.
W 2024 roku Mercedes-Benz Polska wymienił połowę swojej floty służbowej na modele w pełni elektryczne. To jednak tylko fragment większej historii – marki, która redefiniuje granice technologii, komfortu i efektywności. W tym artykule nie tylko przyjrzymy się przyszłości marki, ale także poznamy praktyczne porady Adama Dutkowskiego, Product Management Managera Vans, który przejechał 90 000 km „elektrykami” w ciągu trzech lat, zdobywając cenne doświadczenie, szczególnie w zimowych warunkach.
W Polsce elektryczne Mercedesy zdobywają coraz większe uznanie
Mercedes-Benz intensywnie rozwija swoją ofertę samochodów elektrycznych, obejmując już niemal każdy segment rynku. Przykładem nadchodzącej rewolucji jest zapowiadana nowa generacja CLA, inspirowana przełomowym modelem VISION EQXX. Ten pojazd ma ustanowić nowe standardy efektywności i zasięgu, kontynuując strategię innowacji w elektromobilności.
W Polsce elektryczne Mercedesy zdobywają coraz większe uznanie – nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale także w segmencie flotowym. Modele te idealnie sprawdzają się jako samochody służbowe dzięki niskiemu kosztowi eksploatacji, komfortowi jazdy oraz możliwości ładowania zarówno w domach, jak i w sieci stacji ładowania.
Zimą eksploatacja samochodu elektrycznego wymaga nieco innego podejścia niż latem.
Zimą eksploatacja samochodu elektrycznego wymaga nieco innego podejścia niż latem. Adam Dutkowski, opierając się na swoim bogatym doświadczeniu, dzieli się kilkoma praktycznymi wskazówkami, które mogą być kluczowe dla komfortu i efektywności użytkowania.
Jak oszczędzać energię przy ogrzewaniu?
W przeciwieństwie do aut spalinowych, silniki elektryczne nie generują nadmiaru ciepła, dlatego ogrzewanie wymaga dodatkowej energii. Jednak zamiast rezygnować z komfortu, warto:
- Używać trybu „ECO” – pozwala to ograniczyć pobór energii przez klimatyzację, jednocześnie utrzymując komfortowe warunki w kabinie.
- Korzystać z podgrzewania foteli i kierownicy – zużywają one znacznie mniej energii niż dmuchawa, a skutecznie ogrzewają ciało.
- Ustawiać wyższą temperaturę z niższą intensywnością nawiewu – dzięki temu zużycie energii jest bardziej zrównoważone.
- Wykorzystywać wstępną klimatyzację – uruchomienie ogrzewania jeszcze podczas ładowania auta pozwala zaoszczędzić energię potrzebną do nagrzania wnętrza po rozpoczęciu jazdy.
Ograniczenie zużycia energii na trasie
Podczas dłuższych zimowych podróży warto pamiętać, że:
- Prędkość ma znaczenie – zmniejszenie prędkości o 10 km/h na trasie pozwala znacząco obniżyć zużycie energii, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
- Rekuperacja jest kluczowa – hamowanie poprzez zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia pozwala odzyskać część energii, zamiast ją tracić na klasyczne hamulce.
- Istotne jest ciśnienie w oponach – warto dbać o odpowiednie ciśnienie w oponach. Spadek ciśnienia w niskich temperaturach może wpłynąć na zwiększone zużycie energii.
Korzystaj z nawigacji MBUX, a zwiększysz zasięg i przyspieszysz ładowanie!
Efektywne ładowanie zimą wymaga uwzględnienia specyfiki akumulatorów:
- Nawigacja i podgrzewanie baterii – jeśli w swoim samochodzie Mercedes-Benz skorzystasz z wbudowanej nawigacji z planowaniem ładowania, system automatycznie przygotowuje akumulator do optymalnej temperatury podczas jazdy w stronę szybkiej ładowarki, co przyspiesza proces ładowania.
- Programowanie postoju – jeśli planujemy dłuższy postój na stacji, warto wyłączyć podgrzewanie baterii, by oszczędzić energię.
Dłuższy postój zimą
Wybierasz się elektrycznym samochodem na święta? Samochód dłuższy czas będzie stał bez ruchu? Nie ma czego się bać! Wystarczy, że będiesz mieć na uwadze, by m.in:
- Nie zostawiać auta naładowanego do 100% – optymalnym poziomem jest 50-60%.
- Zadbać o akumulator 12V – ten niewielki element jest kluczowy dla działania systemów pojazdu, nawet jeśli bateria trakcyjna jest w pełni naładowana.