Potężne silniki V8, porywająca dynamika jazdy i charakterystyczny design – to wszystko sprawiło, że gama modelowa Mercedesa-AMG C 63 zdobyła status bestsellera. Odmiany Limuzyna, Kombi, Coupé i Kabriolet wyróżniają się teraz bardziej wyrazistą stylizacją, zmodernizowanym wnętrzem i jeszcze większym potencjałem prowadzenia.
Klasa C 63 to prawdziwy fundament Mercedes-AMG. Kierowcy i fani ją uwielbiają, ponieważ na tle rywali jest jedyna w swoim rodzaju. Jej wizytówką pozostaje potężny silnik V8 – żaden inny model w segmencie nie oferuje takiej jednostki. Widlasta „ósemka” stanowi bezdyskusyjną część tożsamości marki AMG. Również tylny napęd, specjalnie zaprojektowane dla odmiany AMG zawieszenie i atletyczny wygląd skutecznie wyróżniają C 63 wśród konkurencji. Model oferuje bogactwo opcji indywidualizacji, w tym cztery warianty nadwoziowe, dwie wersje mocy oraz szeroką paletę wyposażenia dodatkowego.
Kompleksowa aktualizacja modelu obejmuje szereg zabiegów, którym przyświecał jeden główny cel: dalsze „wyostrzenie” dynamiki poprzecznej i wzdłużnej. Jedną z nowości w C 63 jest 9-stopiowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym (poprzednio montowano skrzynię 7-biegową). Pozwala ona na sprawniejsze przyspieszanie i jeszcze spontaniczniej reaguje na ruchy pedału gazu. Co więcej, montowany w standardzie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu we wszystkich wersjach jest teraz sterowany elektronicznie, zapewniając precyzyjniejszą kontrolę trakcji.
AMG TRACTION CONTROL (w modelu C 63 S) umożliwia 9-stopniową regulację poślizgu tylnej osi. Docenią to zapaleni kierowcy, zwłaszcza ci użytkujący swój samochód na torze wyścigowym lub w zmiennych warunkach drogowych. Także nowy, zintegrowany układ kontroli dynamicznego prowadzenia AMG DYNAMICS zwiększa przyjemność z jazdy.
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G: szybsza zmiana przełożeń
Nowy C 63 po raz pierwszy korzysta z przekładni AMG SPEEDSHIFT MCT 9G, którą inżynierowie Mercedes-AMG zmodyfikowali specjalnie z myślą o dynamicznej jeździe. Dzięki wykorzystaniu mokrego sprzęgła startowego zamiast przekładni hydrokinetycznej ograniczono jej masę, a przy tym zoptymalizowano reakcje na komendy kierowcy wydawane pedałem przyspieszenia, zwłaszcza w trakcie przyspieszania i zmian obciążenia.
Wielokrotne redukcje pozwalają na błyskawiczne nabieranie prędkości, a funkcja podwójnego wysprzęglenia w trybach Sport i Sport+ potęguje emocjonalne wrażenia z jazdy. Określone ustawienia zapłonu także w pozostałych programach sprzyjają szybszej zmianie biegów. Aby zagwarantować maksymalne osiągi, we wszystkich trybach ruszanie odbywa się z pierwszego biegu.
Korzystając z osobnego przycisku na konsoli środkowej, kierowca może aktywować program manualnej zmiany biegów. Przełożenia wybiera wówczas za pomocą łopatek przy kierownicy. Co istotne, przekładnia „trzyma się” wybranego przełożenia i nie włącza automatycznie wyższego nawet po dotarciu do ogranicznika obrotów.
Indywidualne wrażenia z jazdy: nawet sześć programów do wyboru
Charakterystykę prowadzenia nowego C 63 można modyfikować, wybierając jeden spośród kilku programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, RACE (w C 63 S) oraz Individual. Wpływają one na istotne parametry, takie jak reakcje silnika i skrzyni, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie zawieszenia oraz dźwięk układu wydechowego. Można je wybierać za pomocą przełącznika na konsoli środkowej – informacja o wybranym programie pojawia się na panelu wskaźników i ekranie multimediów.
AMG DYNAMICS – zwiększa zwinność i podnosi bezpieczeństwo
Zarówno C 63, jak i C 63 S oferują AMG DYNAMICS – nową funkcję systemu programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Ta wbudowana kontrola dynamicznego prowadzenia samochodu poszerza funkcjonalność układu ESP® (Electronic Stability Program), pozwalając precyzyjnie wymierzać dystrybucję momentu obrotowego na tylnej osi (tzw. wektorowanie momentu). Efekt: większa zwinność przy zachowaniu wysokiej stabilności. AMG DYNAMICS optymalizuje dynamikę poprzeczną i maksymalizuje trakcję w zakrętach.
Co szczególnie istotne, AMG DYNAMICS wylicza, jak zachowa się pojazd. W tym celu system korzysta z dostępnych czujników i wykrywa np. prędkość, kąt skrętu lub odchylenie od toru jazdy. Konfrontując dane te z informacjami na temat działań kierowcy, jest w stanie przewidywać dalsze zachowanie się samochodu. W rezultacie reaguje, nim jeszcze zdąży zareagować kierowca – i to bez zauważalnych czy zakłócających jazdę interwencji. Sam kierowca może liczyć na autentyczne wrażenia z jazdy, wysoką dynamikę na łukach oraz optymalny poziom przyczepności w połączeniu z wysoką stabilnością i przewidywalnym prowadzeniem. Nawet doświadczeni kierowcy otrzymują optymalne wsparcie bez poczucia „nadopiekuńczości” systemu.
Poślizg regulowany w jednym z 9 ustawień: AMG TRACTION CONTROL
AMG TRACTION CONTROL daje kierowcy jeszcze większy wpływ na charakterystykę prowadzenia nowego C 63 S. Pozwala wstępnie zdefiniować poślizg kół tylnej osi – na jednym z dziewięciu poziomów. Aby rozpocząć korzystanie z tej funkcji, kierowca musi wyłączyć ESP® (osobnym przyciskiem na konsoli środkowej, do pozycji ESP® OFF). Zależnie od wybranego ustawienia system zezwala na mniejszy lub większy poślizg tylnych kół, co znacznie pomaga podczas jazdy po zróżnicowanych nawierzchniach. Elektronika pojazdu korzysta w tym celu z odpowiednich map charakterystyk. Poziom 1 przeznaczono do jazdy po mokrej nawierzchni, z dużymi rezerwami bezpieczeństwa. Poziom 9 zezwala na maksymalny poślizg tylnych kół.
Obsługa funkcji AMG TRACTION CONTROL odbywa się za pośrednictwem kontrolera na nowej sportowej kierownicy AMG. Aktualne ustawienie wskazuje kierowcy zestaw trzech żółtych i sześciu czerwonych lampek na zintegrowanym wyświetlaczu oraz na ekranie zegarów.
Kierowca otrzymuje wsparcie w jednym z najbardziej wymagających aspektów jazdy – może wybrać optymalny moment obrotowy silnika i optymalny stopień jego przyrastania przy wychodzeniu z zakrętu. W ten sposób ma do dyspozycji tyle przyczepności, ile potrzebuje i oczekuje. Precyzyjnie wymierzona „dostawa” mocy silnika podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu to jeden z najważniejszych aspektów przy „wykręcaniu” najlepszego czasu okrążenia.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem
Stalowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aktywną, sterowaną elektronicznie regulacją tłumienia łączy sportowe walory z typowym dla marki komfortem na dalekich trasach. W jego konstrukcji wykorzystano czterodrążkową oś przednią oraz wielowahaczową oś tylną. Specjalna, opracowana dla modeli AMG kinematyka i elastokinematyka w połączeniu z nowo opracowanymi komponentami pozwoliły osiągnąć wyjątkowo wysoką stabilnością kąta pochylenia kół w szybko pokonywanych zakrętach. Zwinność i precyzję prowadzenia zwiększa osiowy montaż hamulców przedniej osi.
Adaptacyjne resorowanie należy do wyposażenia standardowego. Ten w pełni automatyczny, elektronicznie sterowany system reguluje tłumienie każdego z kół zgodnie z aktualnymi warunkami, zależnie od stylu jazdy, typu nawierzchni oraz wybranego trybu pracy zawieszenia. Zwiększa w ten sposób bezpieczeństwo i komfort jazdy. Charakterystyka jest na bieżąco kalkulowana w oparciu o wiele czynników, w tym prędkość i przyspieszenie.
Za pomocą przełącznika na konsoli środkowej kierowca może wybierać pomiędzy trzema różnymi charakterystykami tłumienia: komfortową (Comfort), sportową (Sport) lub bardzo sportową (Sport+).
Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu: optymalna trakcja, nawet na torze
W interesie lepszej przyczepności i dynamiki jazdy C 63 oraz C 63 S są standardowo wyposażone w elektronicznie sterowany tylny dyferencjał o ograniczonym poślizgu (tzw. szperę). Ogranicza on poślizg wewnętrznego koła w zakręcie. Rezultat: dzięki lepszej trakcji kierowca może zacząć wcześniej przyspieszać na wyjściu z zakrętu, samochód pozostaje bardziej stabilny podczas hamowania z wysokich prędkości, a dodatkowo dysponuje lepszą trakcją w trakcie dynamicznego ruszania. Największym atutem elektronicznie sterowanej szpery jest precyzyjne, szybkie sterowanie, które pozwala na podniesienie progów bezpieczeństwa i zapewnia jeszcze łatwiejsze prowadzenie na granicy przyczepności.
Silnik V8 biturbo: unikalna oferta w segmencie
Wszystkie cztery odmiany nadwoziowe dostępne są w wersji bazowej lub jako wariant S: sprawdzony 4-litrowy silnik V8 biturbo AMG generuje moc 350 kW (476 KM) lub 375 kW (510 KM) oraz 650 lub 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zależnie od typu nadwozia, C 63 S może przyspieszać od 0 do 100 km/h w 3,9 s, a C 63 – w 4,0 s. Prędkość maksymalna wynosi 290 km/h dla C 63 S Limuzyny i Coupé, 280 km/h dla C 63 S Kombi i Kabrioletu oraz 250 km/h dla wszystkich wariantów C 63 (w obu przypadkach została ograniczona elektronicznie). Nabywcy C 63 mogą ją opcjonalnie zwiększyć.
Jednostka V8 biturbo blisko spokrewniona z sercem Mercedesa-AMG GT.
Czterolitrowa V-ósemka biturbo napędza już szereg modeli AMG o wysokich osiągach. Jej wizytówką są dwie turbosprężarki umieszczone nie po bokach, ale pomiędzy rozwidlonymi głowicami. Taka konstrukcja ma szereg zalet, m.in. kompaktowe wymiary oraz optymalną responsywność.
Natryskowy, bezpośredni wtrysk paliwa zapewnia czyste i wydajne spalanie o wysokiej efektywności termodynamicznej. Błyskawicznie działające piezoelektryczne wtryskiwacze pozwalają na wielokrotne wtryskiwanie benzyny zgodnie z zapotrzebowaniem i z najwyższą precyzją.
Rozbudowany układ chłodzenia gwarantuje pełne osiągi silnika nawet przy ekstremalnych obciążeniach, jak np. podczas jazdy torowej. To samo odnosi się do zoptymalizowanych pod względem przepływu głowic cylindrów, wykonanych ze specjalnego, żaroodpornego stopu. Płynna regulacja wałków rozrządu po stronie zaworów dolotowych i wydechowych podnosi wydajność oraz efektywność jednostki napędowej, przyczynia się do uzyskania znakomitej reakcji na gaz i optymalizuje przebieg wymiany ładunku w każdym punkcie pracy. Wpływ na obniżenie zużycia paliwa dodatkowo ma zastosowanie pompy olejowej o zmiennym wydatku.
Za złożenie każdego motoru w zakładach w Affalterbach odpowiada jeden konkretny technik – zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”.
C 63 S z dynamicznymi mocowaniami silnika w standardzie
Mocniejszy wariant C 63 S wyposażono w aktywne poduszki silnika. Ich zastosowanie pozwala zredukować wibracje zespołu napędowego i rozwiązać w ten sposób konflikt pomiędzy komfortem a osiągami. Dynamiczne mocowania płynnie, błyskawicznie dopasowują swoją sztywność do warunków oraz stylu jazdy. Miękkie mocowania silnika zwiększają komfort, ponieważ skuteczniej izolują od hałasów i wibracji. Z kolei sztywne poprawiają zwinność prowadzenia – sprawiają, że kierowca czuje się mocniej zintegrowany z pojazdem podczas dynamicznej jazdy, otrzymuje więcej informacji zwrotnych, a reakcje na ruchy kierownicą są jeszcze bardziej spontaniczne. Innymi słowy, minimalizacja drgań głównych podzespołów pozwala ograniczyć konieczność dokonywania korekt w zakrętach.
Wygląd zewnętrzny: jeszcze silniejszy nacisk na tożsamość marki
Design odnowionych modeli C 63 z charakterystyczną osłoną chłodnicy AMG – z pionowymi, chromowanymi listwami o wysokim połysku – podkreśla tożsamość marki z Affalterbach. Przeprojektowane „płetwy” w bocznych wlotach powietrza sprawiają, że przedni zderzak dodatkowo poszerza optycznie karoserię pojazdu.
Również tył zwraca uwagę muskularną stylizacją, podkreśloną przez nowy, bardziej wyrazisty dyfuzor oraz przeprojektowaną oprawę dwóch podwójnych końcówek wydechu z błyszczącym, chromowanym wykończeniem. Wersje S dodatkowo wyposażono w płytę dyfuzora. Kurtyny powietrzne w tylnym zderzaku poprawiają przepływ powietrza w okolicach tylnego pasa, podobnie jak spojler na klapie (Kombi: spojler dachowy) lakierowany na kolor nadwozia. Jeszcze bardziej sportowy wygląd C 63 Coupé zapewnia pakiet aerodynamiczny AMG, obejmujący bardziej ekspresyjny przedni spojler, tylny spojler z listwą Gurneya, szersze wstawki paneli progowych, prowadnice powietrza w tylnym zderzaku oraz bardziej wyrazistą nakładkę dyfuzora – wszystkie elementy w kolorze lśniącej czerni.
Design wnętrza: nowe elementy wykończenia i wyposażenie
Szereg detali w kabinie wzmacnia dynamiczny kaliber nowego C 63. Standardowa specyfikacja obejmuje klasycznie sportowy zestaw z czarną tapicerką foteli ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA w połączeniu z wykończeniem na wzór lakieru fortepianowego oraz elementami z jasnego, wzdłużnie szczotkowanego aluminium.
Kokpit z innowacyjną koncepcją sterowania i wyświetlania informacji
Koncepcja obsługi systemu operacyjnego C 63 jest równie wygodna, co wszechstronna: kierowca może używać panelu dotykowego i kontrolera na konsoli środkowej, paneli dotykowych na kierownicy lub sterowania głosowego. Wszystkie te opcje pozwalają zmieniać ustawienia poszczególnych funkcji w sposób wygodny i szybki, a jednocześnie dopasowany do różnych sytuacji.
Równie elastyczny jest interfejs opcjonalnego, w pełni cyfrowego panelu wskaźników z ekranem o przekątnej 12,3”. Do wyboru są trzy zarezerwowane dla AMG widoki zegarów: klasyczny, sportowy lub supersportowy.
Nowa generacja kierownic AMG: mocny chwyt gwarantowany
Sportowy design, poręczny kształt z wyraźnym wyprofilowaniem i intuicyjna obsługa – oto kluczowe atrybuty nowej, standardowej kierownicy AMG obszytej skórą nappa. Wyróżnia ją również spłaszczony u dołu wieniec oraz perforacja w sekcji chwytu. Galwanizowane manetki zmiany biegów wspierają kierowcę w ofensywnym stylu jazdy. W C 63 S obręcz kierownicy seryjnie obszyto skórą nappa i mikrofirbą DINAMICA (opcja dla C 63). Na życzenie dostępna jest też kierownica pokryta skórą nappa i ozdobiona czarnym, lśniącym wykończeniem albo pokryta mikrofibrą DINAMICA w całości, a także wykończona mikrofibrą DINAMICA z akcentem z błyszczących włókien węglowych.
Nowością są panele dotykowe Touch Control na kierownicy, służące do obsługi panelu wskaźników (lewy) i systemu multimedialnego (prawy) za pomocą ruchów opuszków palców. Sterowanie tempomatem oraz systemem Active Distance Assist DISTRONIC znalazło się na lewym ramieniu kierownicy.
Nowa sportowa kierownica w C 63 S (opcja dla C 63) została wyposażona w dodatkowe, innowacyjne funkcje: okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem pod prawym ramieniem oraz dwa pionowe przyciski z kolorowymi wskaźnikami pod lewym. Kontroler pozwala bezpośrednio aktywować programy jazdy AMG. Wybrany tryb prezentowany jest na jego kolorowym ekranie LCD. Z kolei dwa przyciski z prawej strony można swobodnie konfigurować, zapewniając sobie bezpośredni dostęp do wybranych funkcji AMG bez zbędnego rozpraszania uwagi.