Lokalna mobilność z zerową emisją w praktyce, czyli eVito i eSprinter przystosowane do miejskiego życia. To kolejny etap jaki stoi przed eDrive@VANs.
Wydajny, ekonomiczny, elastyczny i niezawodny przez cały czas. W codziennej eksploatacji, floty pojazdów z napędem elektrycznym są rozliczane według tych samych parametrów, co samochody z konwencjonalnymi napędami. Dzięki eVito, który pojawi się na rynku tuż po targach pojazdów użytkowych IAA 2018, Mercedes-Benz Vans udowadnia, że napędy elektryczne są konkurencyjne i w zależności od zastosowania, opłacalne w utrzymaniu pod względem kosztów w stosunku do klasycznych silników spalinowych.
Właśnie dlatego marka z trójramienną gwiazdą przyjęła nowe podejście od czasu wprowadzenia strategii eDrive@VANs – zastosowanie pojazdu jest teraz kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o wybór różnych opcji układu napędowego. Napęd elektryczny lub klasyczny silnik spalinowy ma być wybierany w zależności od tego, który z nich oferuje optymalne warunki wstępne dla określonego zastosowania. Gama napędów zostanie poszerzona w niedługim czasie o ogniwa paliwowe. Zalety tej technologii prezentuje pojazd koncepcyjny Sprinter F-CELL.
Aby zaspokoić jak najwięcej potrzeb transportowych i umożliwić wejście w lokalną mobilność elektryczną o zerowej emisji różnym sektorom, w blokach startowych już czeka eSprinter. Jako drugi model po eVito, ten duży pojazd dostawczy będzie świętować swoją rynkową premierę w przyszłym roku.
Sprawdź praktyczność elektrycznej floty dzięki aplikacji eVAN Ready
Zainteresowanie nową formą mobilności, widoczne już przed wprowadzeniem na rynek, pokazuje, że nowy model eVito spełnia oczekiwania klientów. Dobrym wskaźnikiem pozytywnych opinii klientów jest między innymi szerokie zastosowanie aplikacji eVAN Ready, która umożliwia użytkownikom symulację online tego, jak modele z napędem elektrycznym sprawdziłyby się w ich flocie.
Zasięg 150 kilometrów, ponowne pełne naładowanie w sześć godzin
Nowe eVito działa przede wszystkim w ruchu miejskim. Jednak jego zasięg i ładowność spełniają również wymagania handlowców i techników serwisowych. Zainstalowana bateria o mocy 41 kWh zapewnia zasięg około 150 kilometrów. Nawet gdy warunki są niekorzystne, klient nadal ma do dyspozycji 100 kilometrów. Po sześciu godzinach ładowania pełny zakres znów jest dostępny.
Napęd elektryczny generuje 84 kW i moment obrotowy do 300 Nm – w sam raz dla użytku miejskiego. Maksymalna prędkość może być uzależniona od zastosowania. Jeśli eVito jest użytkowany w dużej mierze w centrum miasta, maksymalna prędkość 80 km/h oszczędza energię i zwiększa zasięg. Alternatywnie można go skonfigurować na maksymalną prędkość do 120 km/h.
Tego średniej wielkości vana będzie można zamówić z jednym z dwóch dostępnych rozstawów osi. Wersja podstawowa ma całkowitą długość 5140 milimetrów i maksymalną ładowność 1073 kilogramy, co odpowiada mocy konwencjonalnie napędzanego Vito. Dłuższa wersja ma 5370 milimetrów. Jego duża przestrzeń ładunkowa zapewnia miejsce na nawet 1048 kg różnego rodzaju towarów i rzeczy. Maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 3200 kilogramów. Umiejscowienie akumulatorów zapewnia również doskonałą elastyczność, przy objętości ładunku od 6,0 do 6,6 m3 – znajdują się one pod pojazdem i w żaden sposób nie naruszają przestrzeni ładunkowej.
eSprinter ma wszystkie zalety pioniera segmentu
W przyszłym roku śladem eVito podąży eSprinter. Pionier segmentu dużych pojazdów dostawczych jest idealnym partnerem, niezależnie od tego, czy jest używany jako warsztat na kołach, czy jako przestronny samochód dostawczy. Nowy eSprinter będzie początkowo oferowany jako furgon z wysokim dachem i masą całkowitą pojazdu 3500 kilogramów. Podobnie jak Sprinter z silnikiem spalinowym, maksymalna ładowność wynosi 10,5 m3.
Z baterią o mocy 55 kWh przewidywany zasięg wynosi około 150 kilometrów przy maksymalnej ładowności 900 kilogramów. Druga opcja akumulatora pozwala klientom ustawić inaczej priorytety w parametrach użytkowania. Trzy zespoły akumulatorowe o mocy 41 kWh zapewniają zasięg około 115 kilometrów. W zamian maksymalna ładowność wzrasta o około 140 kilogramów do około 1040 kilogramów.
Podobnie jak w przypadku podstawowego silnika wysokoprężnego, napęd elektryczny w eSprinterze wytwarza 84 kW i moment obrotowy do 300 Nm. Podobnie jak w eVito, maksymalna prędkość może być skonfigurowana w zależności od charakteru użytkowania – od maksymalnej prędkości 80 km/h do 120 km/h, jeśli wymagane jest więcej tempa
Zarządzanie energią pojazdu – wyższa szkoła jazdy
Rozpoczynając od określenia rodzaju zastosowania dobór dokładnie dopasowanego pojazdu z napędem elektrycznym, należy wziąć pod uwagę całą flotę. Oznacza to również bardziej niż kiedykolwiek, że w obliczeniach należy uwzględnić współzależność różnych zmiennych. W niektórych sytuacjach najdłuższy możliwy zasięg i stosowanie udogodnień zwiększających komfort stoją w sprzeczności i muszą być uzależnione od konkretnego przypadku użycia. Ze względu na wydajność i oszczędność zasobów zarządzanie energią jest kluczową dyscypliną we wszystkich pojazdach Mercedes-Benz. Jednak w modelach elektrycznych jest to najważniejszy czynnik, „wyższa szkoła jazdy”.
Ogrzewanie siedzenia, sprawne zarządzanie ogrzewaniem w zimie lub korzystanie z klimatyzacji latem mają bezpośredni wpływ na poziom energii, a tym samym na zasięg. Właśnie tam Mercedes-Benz Vans osiągnął równowagę, która bierze pod uwagę zarówno wymagania dotyczące zasięgu, jak i komfort stanowiska pracy za kierownicą. Ważnym czynnikiem jest tzw. pre-conditioning, wstępna klimatyzacja, która w zależności od temperatury zewnętrznej ogrzewa lub chłodzi wnętrze pojazdu przed uruchomieniem silnika. Nie tylko zwiększa to komfort kierowcy i pasażera, ale także obniża energię potrzebną do kontroli temperatury podczas jazdy, dzięki czemu skutecznie unika się skrajnego obciążenia.
Rekuperacja to kolejny sposób na zwiększenie zasięgu. Potencjalne oszczędności zależą w dużej mierze od zastosowania (w tym ładunku) i cyklu jazdy. Ta forma odzysku energii ujawnia swój pełny potencjał przede wszystkim w ruchu miejskim z wieloma fazami zwalniania. Dlatego eVito jest oferowane z trzema programami jazdy i czterema dalszymi fazami rekuperacji, które umożliwiają kierowcy uzyskiwanie najlepszych osiągów pojazdu przez cały czas w oparciu o różne parametry użytkowania i indywidualny styl jazdy.
To co kiedyś było wizją przyszłości, staje się dziś rzeczywistością. Czy jesteśmy na nią gotowi?