Mercedes-Benz eActros LongHaul, czyli akumulatorowo-elektryczna ciężarówka, po raz pierwszy pokazany na Targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze.
Zaprezentowany po raz pierwszy eActros LongHaul przeznaczony jest do transportu dalekobieżnego. W wersji seryjnej e-Actros będzie uzyskiwał około 500 km zasięgu na jednym ładowaniu akumulatora, z możliwością ładowania z wysoką mocą.
Targi w Honowerze
Targi IAA Transportation 2022 w Hanowerze pokazały konsekwentną politykę koncernu Mercedes-Benz do produkcji kolejnych modeli z akumulatorowym napędem elektrycznym. Dominowały tam modele zeroemisyjne: eActros, eEconic, eFUSO. W planach jest także zwiększenie różnorodności i uniwerslaności samego eActrosa jako ciągnika siodłowego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, z elektryczną przystawką odbioru mocy, np. dla bramowców i hakowców.
eActros LongHaul do bezemisyjnego transportu dalekobieżnego
W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami wykonanymi w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Duży zasięg na jednym ładowaniu akumulatorów w połączeniu z ładowaniem megawatowym, ma umożliwić uzyskanie zasięgów całkowitych porównywalnych z konwencjonalnymi samochodami ciężarowymi.
Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory seryjnego eActrosa LongHaul będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut. Pojazd ten wyróżnia się też niezwykle zrównoważonym napędem, zapewniającym bardzo przyjemne wrażenia z jazdy. Ponadto w eActrosie LongHaul zastosowano szereg opracowanych przez producenta innowacji w zakresie bezpieczeństwa.
Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego, realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego. Ma ono obejmować technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. eActros LongHaul ma umożliwić klientom dokonanie właściwego wyboru pod względem rentowności, zrównoważonego rozwoju i niezawodności.
Nagroda „2023 Truck Innovation Award”
Już w przeddzień rozpoczęcia Targów IAA, Mercedes-Benz eActros LongHaul zdobył nagrodę „2023 Truck Innovation Award”. To renomowane wyróżnienie przyznawane jest za szczególnie innowacyjne samochody ciężarowe. Jury „International Truck of the Year” (IToY) składało się z 25 doświadczonych, branżowych dziennikarzy z ważnych międzynarodowych mediów z Europy i nie tylko.
O przyznaniu nagrody zadecydowała całościowa innowacyjna koncepcja techniczna pojazdu eActros LongHaul z akumulatorami w technologii LFP oraz nową osią elektryczną, a także szybkie tempo rozwoju Mercedes-Benz Trucks.
W wersji seryjnej ten model będzie uzyskiwał zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora oraz umożliwi ładowanie z wysoką mocą. Jej gotowość do produkcji seryjnej przewidziano na rok 2024 r.