OG Banner Mobile OG Banner

Nowy eEconic. Już wkrótce na naszych drogach.

Nowy eEconic. Już wkrótce na naszych drogach.

Szybkie postępy na drodze do produkcji seryjnej – testy całkowicie elektrycznego pojazdu komunalnego Mercedes-Benz eEconic idą pełną parą.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji eEconica w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na drugą połowę 2022 r.

 

  • Testy koncentrują się na bezpieczeństwie, osiągach i trwałości pojazdu.

  • Optymalnym obszarem zastosowania jest wywóz odpadów – zasięg 27-tonowego pojazdu umożliwia obsługę zdecydowanej większości typowych tras zbiórki odpadów bez konieczności przeładunku.

  • eEconic korzysta z zalet globalnej strategii platformowej Daimler Trucks – jego architektura oparta jest na konstrukcji eActrosa.

  • Następny krok – testy w warunkach rzeczywistej eksploatacji w firmach klientów.

  • Rozpoczęcie produkcji seryjnej w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na rok 2022.

 

Mercedes-Benz Trucks konsekwentnie kontynuuje prace rozwojowe nad pojazdem komunalnym eEconic z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeprowadzając serie intensywnych testów. Inżynierowie testowi skupiają się przede wszystkim na sprawdzeniu bezpieczeństwa, osiągów i trwałości pojazdu. eEconic musi również wykazać swoją sprawność w letnich i zimowych testach akumulatorów oraz elektrycznego układu napędowego. Ponadto pojazd poddawany jest jeszcze innym badaniom, takim jak pomiar hałasu, pomiar kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) i jazdy testowe na złych drogach. Następnym etapem po zakończeniu testów ma być sprawdzenie eEconica w praktycznej eksploatacji u klientów. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eEconica w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na drugą połowę 2022 r.

Pod względem architektury pojazdu eEconic korzysta z zalet globalnej strategii platformowej; ta niskopodłogowa ciężarówka bazuje konstrukcyjnie na eActrosie do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który pod koniec czerwca świętował swoją światową premierę cyfrową. W rezultacie główne dane techniczne eEconica są w dużej mierze identyczne z danymi technicznymi eActrosa. W przyszłości eEconic, skonfigurowany jako śmieciarka, ma pokonywać zdecydowaną większość typowych tras zbiórki odpadów, obsługiwanych dotąd przez Econica – bez przeładunku, cicho i bez lokalnej emisji dwutlenku węgla.

Dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks, stwierdził: „Poddajemy eEconica szerokiej gamie testów, a dotychczasowe wyniki potwierdzają, że jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej konstrukcji – eEconic jest doskonale dostosowany do planowanego zastosowania w operacjach zbiórki odpadów. Idealne warunki ramowe dla tego profilu zastosowania niskopodłogowego pojazdu z akumulatorowym napędem elektrycznym stanowią duża liczba przystanków na trasie, łatwe w planowaniu, jednodniowe trasy o średniej długości 100 km oraz możliwość ładowania akumulatorów pojazdu w bazie klienta”.

Ta sama architektura, odmienny profil zastosowań – eEconic na bazie eActrosa

eEconic o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton, z napędem w układzie 6x2/ NLA (z osią wleczoną) ma pojawić się na rynku najpierw jako śmieciarka. Podobnie jak w eActrosie, jego technicznym sercem jest jednostka napędowa – oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Seryjny eEconic będzie wyposażony w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności energetycznej ok. 105 kWh. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Do tego, przy przewidującym stylu jazdy, dochodzi możliwość odzyskiwania energii elektrycznej poprzez rekuperację – to ogromna zaleta, szczególnie wobec konieczności częstego zatrzymywania się podczas zbiórki odpadów. Po całodziennej jeździe akumulatory elektrycznego samochodu ciężarowego można ładować w bazie klienta, z mocą do 160 kW.

Skonstruowany do zastosowań komunalnych – bezpieczny, wydajny, ergonomiczny i przyjazny dla środowiska

eEconic posiada również sprawdzone i cenione przez klientów cechy konwencjonalnego Econica. Przykładowo nisko osadzona panoramiczna szyba kabiny „DirectVision” wraz z niską pozycją siedzącą umożliwia kierowcy bezpośredni kontakt wzrokowy z innymi uczestnikami ruchu drogowego i zapewnia mu bardzo dobrą widoczność w ruchu drogowym. Kolejną ergonomiczną zaletą jest nisko położone wejście przestronnej kabiny, przeznaczonej nawet dla czterech osób. W eksploatacji miejskiej eEconic zyskuje uznanie nie tylko dzięki swemu napędowi o neutralnej emisji CO2, lecz także za sprawą obniżonej emisji hałasu – zwłaszcza we wczesnych godzinach porannych.

Kompleksowy ekosystem obejmujący usługi doradztwa

Aby wspierać klientów na każdym etapie ich drogi do elektromobilności, Mercedes-Benz Trucks uczynił zarówno eEconica, jak i eActrosa, elementem całego ekosystemu, obejmującego również ofertę doradczą i usługową, a także rozwiązania cyfrowe, umożliwiające maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację kosztów całkowitych. Przykładowo na podstawie istniejących tras przejazdów można określić, na potrzeby danego klienta, realistyczny i przekonujący profil zastosowań elektrycznych ciężarówek. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, elementem tzw. eConsultingu mogą być według życzenia klienta wszelkie kwestie dotyczące planowania, przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci – Mercedes-Benz Trucks zawarł specjalnie w tym celu strategiczne partnerstwo z Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Na życzenie Mercedes-Benz Trucks pomaga również w ustaleniu możliwości uzyskania dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.

Elektryfikacja gamy ciężarówek w oparciu o napęd akumulatorowy i ogniwa paliwowe

Daimler Truck AG wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Już do 2022 r. oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu ‒ w Europie, USA i Japonii ‒ ma zawierać seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. Od 2027 r. przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swą ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050.

Odpowiada to w przybliżeniu zawartości energii w zainstalowanym nowym pakiecie akumulatorowym przy uwzględnieniu ograniczeń w zakresie bezpieczeństwa i wydajności, niezbędnych dla utrzymania działania systemu.

Źródło: media.mercedes-benz.pl

Zapytanie techniczne Wyślij zapytanie o wycenę Umów wizytę w serwisie