Nowy Citan i eCitan zaskakują.
Światowa premiera nowego Citana odbyła się 25 sierpnia 2021r.
Nowy Mercedes w segmencie mini Vanów będzie dostępny w wersji: furgon, tourer oraz z silnikiem elektrycznym.
Nowy dostawczy Mercedes to nie tylko odświeżona bryła pojazdu, a także nowoczesne, i komfortowe udogodnienia wewnątrz pojazdu.
Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową otwierają przed Nowym Citanem wiele różnych możliwości zastosowania, zwłaszcza w miejskich dostawach i usługach. Pojazd jest dostępny zarówno jako furgon, jak i Tourer. Szeroko otwierane drzwi przesuwne po lewej i prawej stronie Citana, a także niski próg załadunkowy (opcjonalnie) umożliwiają wygodny dostęp do wnętrza i łatwy załadunek. Z kolei pasażerowie będą mogli cieszyć się wygodnymi fotelami Citana Tourera. Poza dużą funkcjonalnością i elastycznością, pojazd zapewnia kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i wysoki komfort jazdy.
– Dzięki Sprinterowi i Vito jesteśmy z powodzeniem obecni w segmencie dużych i średnich vanów. Nowy Citan w segmencie małych samochodów dostawczych dopełni nasze portfolio. Został całkowicie przebudowany przez profesjonalistów dla profesjonalistów. Począwszy od designu po właściwości jezdne, nie wspominając o systemach bezpieczeństwa i łączności, Citan nosi w sobie DNA Mercedes-Benz – mówi Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Vans. – Jednocześnie jest również ostatnim nowym pojazdem dla klientów komercyjnych w Mercedes-Benz Vans, który będzie wykorzystywał silnik spalinowy. Wszystkie przyszłe nowe rozwiązania będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym. Logicznym krokiem tej konsekwentnej elektryfikacji jest tym samym Nowy eCitan.
Design Nowego Citana wyróżniają wyważone proporcje i zmysłowa linia nadwozia. Muskularne barki i efektowne nadkola podkreślają moc i emocjonalną atrakcyjność pojazdu – to niezwykłe elementy stylistyczne w przypadku małego vana. – Już na pierwszy rzut oka wyraźnie widać, że Nowy Citan przynależy do rodziny Mercedes-Benz. Klarowne kształty o prostych liniach i mocne płaszczyzny wyrażają naszą filozofię Sensual Purity – wyjaśnia Gorden Wagener, Chief Design Officer w Daimler Group.
Wewnątrz szczególną uwagę zwraca zachwycający, horyzontalny kształt deski rozdzielczej. Inspiracją dla jej kunsztownego wygięcia był dla projektantów Mercedes-Benz profil skrzydła. Kluczowe było tutaj konsekwentne, poziome ukształtowanie. Wąskie skrzydło rozciąga się w poprzek wnętrza i daje poczucie dużej przestrzeni. Z niej wyodrębniony został zespół przyrządów, kształtem przypominający wydrążony kamień. Szczelinę pomiędzy „skrzydłem” a „kamieniem” wypełnia praktyczny schowek na niezbędne, podręczne akcesoria.
Wiele zastosowań i wygodny załadunek
Nowy Citan łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią w środku. Dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym detalom wyposażenia oferuje wiele różnych możliwości zastosowania i wygodny załadunek. Model zostanie wprowadzony na rynek jako furgon i Tourer. Później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto. Ale nawet w wariancie z krótkim rozstawem osi (2716 mm) Nowy Citan oferuje znacznie więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład w furgonie długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową).
Drzwi przesuwne to praktyczna zaleta, szczególnie na ciasnych parkingach. Nowy Citan jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.
Tourer jest standardowo wyposażony w tylną klapę z szybą. Alternatywnie jest również dostępny z tylnymi drzwiami. Tylną kanapę można złożyć w proporcji 1/3 do 2/3. Liczne schowki ułatwiają codzienne użytkowanie Nowego Citana.
Oprócz stałej ściany działowej (dostępnej z szybą i bez), między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, Nowy Citan furgon dostępny jest również z wersją składaną. Ta opcja sprawdziła się już w poprzednim modelu i od tego czasu została zoptymalizowana. Jeśli konieczne jest przetransportowanie długich przedmiotów, kratkę po stronie pasażera można obrócić o 90 stopni, a następnie złożyć w kierunku fotela kierowcy i zablokować. Fotel pasażera można z kolei złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię. Kratka zabezpieczająca jest wykonana ze stali i służy do ochrony kierowcy i pilota przed niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku.
Dostawy na plac budowy, miejska dystrybucja w gęstym ruchu ulicznym lub usługi transferowe na lotnisku – kierowcy małych furgonetek mają ciężką pracę. Na szczęście projektanci Nowego Citana położyli duży nacisk na osiągnięcie poziomu komfortu typowego dla marki, w tym wzorcowego poziomu hałasu i wygodnego fotela, nie wspominając o szeregu praktycznych elementów wyposażenia. A to nie tylko poprawia samopoczucie kierowców, ale jest również szczególnie korzystne dla bezpieczeństwa: zrelaksowani mogą lepiej skoncentrować się na sytuacji na drodze. W tym celu pojazd został również wyposażony w systemy podnoszące komfort i wygodę użytkowania znane z samochodów osobowych, takie jak klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, funkcja rozruchu KEYLESS-GO oraz elektryczny hamulec postojowy.
Furgon i Tourer będą dostępne w liniach wyposażenia BASE i PRO. W przypadku linii BASE klient otrzymuje funkcjonalny wariant bazowy z całym niezbędnym wyposażeniem podstawowym. Linia PRO łączy w sobie reprezentacyjny design z dodatkową funkcjonalnością.
Nowoczesne i ekonomiczne silniki
W momencie wprowadzenia na rynek gama silników Nowego Citana będzie składać się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Ich wspólnymi atutami są świetne właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz ekonomiczność. W celu uzyskania jeszcze lepszego przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika wysokoprężnego o mocy 85 kW dostępna dla furgonu jest wyposażona w funkcję overpower/overtorque. Pozwala ona na krótko przywołać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego.
Jednostki napędowe spełniają normy emisji Euro 6d. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, najmocniejsze modele wysokoprężne i benzynowe będą również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT).
źródło: media.mercedes-benz.pl