Nowy Actros – najbezpieczniejszy, najekonomiczniejszy i najlepiej skomunikowany sieciowo samochód ciężarowy wszechczasów. Nowy Actros to seryjna ciężarówka wyposażona w pionierskie innowacje, które szybko się zwracają. Pojazd ten osiąga nieznany dotąd poziom ekonomiczności dla przedsiębiorców i komfortu dla kierowców: zużycie paliwa wyraźnie się obniża, a bezpieczeństwo i dyspozycyjność pojazdu dalej wzrastają.
Światowa premiera nowego Actrosa miała miejsce 5.9.2018 r. w Berlinie. W sam raz na targi pojazdów użytkowych IAA, które odbędą się od 20-go do 27-go września 2018 r. w Hanowerze, podczas uroczystego premierowego wieczoru marka Mercedes-Benz zaprezentowała światowej prasie nowy flagowy model Mercedes-Benz Trucks.
Wstęp do autonomicznej jazdy ‒ nowy Active Drive Assist
Aby wesprzeć kierowcę oraz jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo i komfort, Mercedes-Benz Trucks wprowadza standardową możliwość jazdy częściowo zautomatyzowanej ‒ nowy system Active Drive Assist, który potrafi hamować, przyspieszać i kierować pojazdem. System ten umożliwia jazdę częściowo zautomatyzowaną nie tylko w wybranych, ale we wszystkich zakresach prędkości.
Zużycie paliwa mniejsze nawet o pięć procent
W porównaniu z poprzednikiem, nowy Actros jeszcze bardziej zredukował swoje zużycie paliwa, osiągając oszczędności na poziomie trzech procent podczas jazdy autostradą i nawet pięciu procent w ruchu podmiejskim. Jego aerodynamikę ulepszono poprzez zastosowanie systemu MirrorCam i nowych spojlerów bocznych. System Predictive Powertrain Control (PPC), inteligentnie sterujący tempomatem i skrzynią biegów, pracuje znacznie wydajniej, a dzięki rozszerzonym mapom cyfrowym, można go teraz używać także na trasach podmiejskich. Zastosowano też nowe, paliwooszczędne przełożenia tylnej osi.
Pierwszy samochód ciężarowy wyposażony standardowo w MirrorCam zamiast lusterek zewnętrznych ‒ dla zwiększenia bezpieczeństwa i ekonomiczności
Lusterka zewnętrzne główne i szerokokątne zastąpiono w nowym Actrosie standardowymi kamerami MirrorCam. System MirrorCam w znaczny sposób wpływa na poprawę aerodynamiki, bezpieczeństwa i wygody kierowania pojazdem; znacznie zwiększa widoczność na wszystkie strony. Składa się z dwóch kamer zamontowanych na zewnątrz pojazdu oraz dwóch 15-calowych wyświetlaczy przy słupkach A w kabinie.
Active Brake Assist 5 ‒ asystent hamowania awaryjnego nowej generacji
Active Brake Assist 5 pomaga kierowcy w obliczu niebezpieczeństwa najechania na inny pojazd bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu – w razie potrzeby wykonując także automatyczne pełne hamowanie. Nowością jest oparcie Active Brake Assist 5 na kombinacji systemu czujników radarowych i systemu kamer, dzięki której może on jeszcze lepiej monitorować przestrzeń przed pojazdem i reagować na pieszych.
Wszystkie systemy asystujące w pojazdach Mercedes-Benz osiągają swą pełną wydajność zawsze w ramach ograniczeń systemowych. Kierowca w dalszym ciągu ponosi pełną odpowiedzialność za zdarzenia na drodze.
Komunikacja sieciowa i intuicyjna obsługa ‒ to także zasługa kokpitu multimedialnego
Nowy Actros z całkowicie zmodyfikowanym kokpitem multimedialnym zapewnia kierowcy unikalny komfort obsługi i wizualizacji wskazań. Głównym źródłem informacji w przyszłościowym, cyfrowym miejscu pracy kierowcy są dwa standardowe interaktywne ekrany. Oprócz istotnych dla kierowcy podstawowych informacji wizualizują one także działanie systemów asystujących. Komunikacja sieciowa w Actrosie stała się rzeczywistością: Apple CarPlayTM i Android Auto umożliwiają podłączanie smartfonów. Aplikacje pomagają kierowcy w realizacji zadań transportowych. Truck Data Center, stanowiący bazę wszystkich rozwiązań w zakresie łączności sieciowej, stale łączy ciężarówkę z chmurą. Wartością dodaną dla przedsiębiorców jest możliwość kontrolowania samochodu ciężarowego w czasie rzeczywistym przez Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime. Natomiast komfort obsługi przez kierowcę zwiększa dodatkowo nowy standardowy kluczyk z pilotem radiowym.
Harmonia funkcjonalności i piękna ‒ nowoczesny design wewnętrzny i zewnętrzny nowego Actrosa
Modernizację designu wnętrza wykonano w nowym Actrosie w pełni według zasady „inside out” ‒ organizując go wokół kierowcy. W ten sposób powstało nowoczesne wnętrze ciężarówki. Nowy poziom satysfakcji kierowcy był decydujący dla całego procesu projektowego. Uwidacznia się to najwyraźniej w nowym kokpicie multimedialnym, który prowadzi Actrosa w erę cyfrową. Funkcje dotykowe, panoramiczny format wyświetlaczy oraz detale powierzchni, elementów ozdobnych i niewielu pozostawionych przełączników analogowych nadają charakter temu równie nowoczesnemu jak szlachetnemu wnętrzu nowego flagowego pojazdu Mercedes-Benz Trucks. Na zewnątrz rezygnacja z tradycyjnych lusterek jeszcze zwiększa jednorodność proporcji Actrosa. W połączeniu z dynamicznie zaprojektowanymi kamerami MirrorCam oraz charakterystycznymi reflektorami przednimi z diodami LED powstaje nowoczesny wizerunek nowego Actrosa Mercedes-Benz.
Innowacyjność na placu budowy ‒ nowy Actros zainspirował nowego Arocsa
Także w transporcie budowlanym decydujące znaczenie mają obniżenie kosztów całkowitych, wysoki poziom bezpieczeństwa i maksymalna dyspozycyjność pojazdu. Dlatego wiele atrakcyjnych rozwiązań z nowego Actrosa dostępnych jest także dla nowego Arocsa. Przykładowo każdy Arocs jest standardowo wyposażony w udoskonalony system Predictive Powertrain Control, który nadzwyczaj dobrze sprawdza się w transporcie budowlanym, podczas wielu krótkich jazd pozamiejskich.
Jazda, praca, mieszkanie – nowy Actros oferuje atrakcyjne miejsce pracy i wyjątkowy poziom komfortu dla kierowcy
Klient zamawiający nowego Actrosa może wybierać spośród różnych linii wyposażenia. Szczytowy model z silnikiem OM 473, najmocniejszą jednostką napędową Actrosa, jest przykładowo dostępny ze specjalnym pakietem Beauty w stylizacji na włókno węglowe oraz specjalnym oznaczeniem typu.
Jednak nie tylko dzięki swemu atrakcyjnemu wizerunkowi zewnętrznemu, lecz także swym „walorom wewnętrznym” nowy Actros oferuje kierowcy miejsce pracy, które jest wyjątkowe w ciężkim transporcie ciężarowym. MirrorCam i Active Drive Assist zmniejszają jego stres i zwiększają bezpieczeństwo. Do tego samego dążą ulepszony system Predictive Powertrain Control oraz uniwersalny w użytkowaniu kokpit multimedialny.
Nowy Actros oferuje kierowcy dobre rozwiązania również na czas przerw czy godziny po pracy ‒ kabina o przyjaznych barwach, z wygodnymi łóżkami oraz wieloma możliwościami konfiguracji wraz z wyposażeniem SoloStar Concept – idealnym dla obsady jednoosobowej – otrzymywała w przeszłości niejednokrotnie najwyższe oceny w testach międzynarodowych czasopism specjalistycznych.
Konstruktorzy nowego Actrosa uwzględnili szczególnie wyniki badań wskazujące na znaczenie światła dla kondycji i dobrego samopoczucia kierowcy. Nowy oświetlenia wnętrza zapewnia optymalne oświetlenie kabiny praktycznie w każdej sytuacji i jest dostępny w trzech wariantach. Wariant standardowy całkowicie rozświetla kabinę i ma dwa punktowe reflektory do czytania świecące ciepłym białym światłem. Orientację w kabinie podczas jazdy zwiększa dyskretne oświetlenie do jazdy nocnej w kolorze niebieskim. Jeszcze przyjemniej oświetla wnętrze nowe, dostępne opcjonalnie oświetlenie Ambiente LED. Dostępne jest tu przykładowo dodatkowe oświetlenie Ambiente do jazdy nocnej, które na niebiesko oświetla wnękę na nogi i kokpit. Oświetlenie mieszkalne w kolorze bursztynowym zapewnia przytulną atmosferę w strefie mieszkalnej. Należący do niego budzik świetlny dodatkowo zwiększa komfort.
Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom wiosną przyszłego roku. Możliwości konfiguracji nowego Actrosa są przy tym tak liczne, że każdy klient może zamówić dokładnie takiego Actrosa, jaki najlepiej spełni jego wymagania.