91-letni mistrz wraca do rajdów!
Sobiesław Zasada, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy, ogłosił swój start w Rajdzie Safari, eliminacji do rajdowych mistrzostw świata WRC. Trzydniowy rajd po bezdrożach Kenii, który rozpocznie się 24. czerwca, uznawany jest za najtrudniejszy na świecie. Zasada wystartuje w nim po raz 9. i tym razem usiądzie za kierownicą Forda Fiesty Rally 3. Będzie najstarszym zawodnikiem WRC w historii.
Rajd Safari 1997, fot. Archiwum Sobiesława Zasady
DUCH WALKI
„Jadę, bo jestem ciekaw, jak teraz wyglądają tego typu imprezy. Nie jadę tam na
wycieczkę i choć nie liczę na wygraną to duch walki i rywalizacji jeszcze we mnie mocno
tkwi.” – mówi legenda polskiego motosportu.
Rajd Safari 1997, fot. Archiwum Sobiesława Zasady
„Wiem, że zmieniło się prawie wszystko w rajdach od czasu mojego ostatniego występu w 1997 roku, a jedyną wspólną cechą są tylko kenijskie bezdroża. Wierzę że uda mi się osiągnąć metę.”
Najdłuższa trasa Safari w 1972 roku liczyła 6480 kilometrów, Pan Sobiesław Zasada osiągnął wtedy najlepszy swój wynik w historii tej imprezy – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej z Marianem Bieniem na Porsche 911 S. Na Safari debiutował w 1969 roku z Markiem Wachowskim w Porsche 911 L i byli pierwszymi Europejczykami, którzy jako pierwsi przekroczyli linię mety, jednak z powodu problemów z pompą paliwa rajdu nie wygrali.
Rajd Safari 1997, fot. Archiwum Sobiesława Zasady
Na fotelu obok Pana Zasady usiądzie Tomasz Borysławski, doświadczony pilot rajdowy, od lat związany z motosportem, a zawodowo prezes Bednary Driving City – centrum doskonalenia techniki jazdy, które zostało stworzone przez Sobiesława Zasadę.
„Jest to dla mnie ogromny zaszczyt, przyjemność ale i nie lada wyzwanie. Sobiesław Zasada jest dla mnie mistrzem i mam nadzieję, że wspólnie dotrzemy do mety tego arcytrudnego rajdu” – mówi Borysławski.
W kenijskim rajdzie weźmie udział również Daniel Chwist, wnuk Sobiesława Zasady, Prezes spółki Sobiesław Zasada Automotive, który pojedzie Fordem Fiestą R5. Obydwa auta przygotował krakowski oddział M-Sport, firmy światowej sławy, która od ponad 4 dekad zajmuje się przygotowywaniem samochodów do rajdów WRC.
Rajd Safari 1978, fot. Mercedes-Benz
"Safari to morderczy rajd. Egzotyka środkowo-wschodniej Afryki połączona z odwagą,
szybkością i nadludzkim wysiłkiem. Tam po bezdrożach i wertepach, ale i zboczach Mount
Kenia czy Kilimandżaro, wśród mrożących krew w żyłach spotkań z dziką zwierzyną
pozostawiłem kilkanaście miesięcy mojego życia” – wspomina w swej niedawno wydanej
książce „Moje Rajdy”.
MISTRZ ŚWIATA
Sobiesław Zasada w swej 69-letniej karierze rajdowej ponad 150 razy stawał na najwyższym
podium. Trzykrotnie zdobył mistrzostwo Europy (1966, 1967, 1971) ścigając się z najlepszymi zawodnikami, co w przełożeniu na dzisiejsze klasyfikacje oznacza, że trzy razy był mistrzem świata. Jako jedyny zawodnik z krajów wschodnich był kierowcą fabrycznym Steyr Puch, Porsche, BMW, Mercedes Benz.
Zasada jest autorem kultowych książek poświęconych rajdom i doskonaleniu techniki jazdy („Samochód, Rajd, Przygoda”, „Moje rajdy”, „Szybkość bezpieczna” oraz „Szerokiej drogi”. Obecnie jest przewodniczącym Rady Nadzorczej Grupy Zasada, która oprócz motoryzacji działa również w branży nieruchomościowej, produkcyjnej i lifestylowej.
Cały Zespół Sobiesław Zasada Automotive, trzyma kciuki za obydwa nasze zespoły i życzy powodzenia!