Druga generacja jednego z najsłynniejszych napędów na cztery koła ma już 25lat!
To właśnie ćwierć wieku temu Mercedes-Benz zaprezentował swój innowacyjny napęd na wszystkie koła 4MATIC drugiej generacji, oferując tym samym jeszcze lepsze prowadzenie samochodu w trudnych warunkach.
Czym wyróżniał się 4MATIC drugiej generacji?
Zamiast konwencjonalnych blokad mechanizmu różnicowego, nowy napęd 4MATIC bazował na elektronicznym systemie trakcji 4ETS, który był automatycznie aktywowany gdy co najmniej jedno koło trafiło na śliską nawierzchnię. System zwiększał ciśnienie w układzie hamulcowym tego koła aż do chwili, gdy jego prędkość spadała do ustalonej względem pozostałych kół.
Pierwszymi samochodami wyposażonymi w ten właśnie napęd były modele E 280 4MATIC oraz E 320 4MATIC (typoszereg 210). Oba wyposażono w silniki V6 z nowo opracowanej serii M 112 – z trzema zaworami na cylinder i podwójnym zapłonem. Samochody po raz pierwszy zaprezentowano międzynarodowej publiczności na targach AutoRAI w Amsterdamie, organizowanych w dniach 6-16 lutego 1997 r. E 280 4MATIC trafił do sprzedaży natychmiast po premierze, a mocniejszy wariant zadebiutował w ofercie w czerwcu tego samego roku.
Napęd 4MATIC drugiej generacji wyznaczał w swoim czasie standardy pod względem komfortowego prowadzenia aut osobowych nawet w trudnych warunkach zimowych, takich jak oblodzone i zaśnieżone drogi.
Branżowy magazyn „auto motor und sport” w wydaniu z lipca 1997 r. napisał o tym innowacyjnym napędzie na cztery koła od Mercedes-Benz: „niemal niezawodnej stabilności jazdy połączonej z niezrównaną przyczepnością na śliskich nawierzchniach”.
Nowy 4MATIC był zaprojektowany nie tylko z myślą o krytycznych warunkach drogowych, ale i w celu zasadniczej poprawy zachowania podczas dynamicznych manewrów. Tak o drugiej generacji 4MATIC-a pisano w firmowej broszurze serii 210:
„Stały napęd na wszystkie koła zapewnia [...] doskonałą przyczepność i stabilność jazdy podczas przyspieszania, zwłaszcza na zakrętach”. Skutkowało to „intuicyjnym prowadzeniem, wysokim poziomem aktywnego bezpieczeństwa, najwyższym poziomem dynamiki i dużą przyjemnością z jazdy”.
Napęd na cztery koła w Mercedesach – jak to się zaczęło?
Początki historii napędu na cztery koła w samochodach Mercedes sięgają początków XX wieku a dokładnie roku 1907, kiedy to firma Daimler-Motoren-Gesellschaft zbudowała Dernbur-Wagen – pierwszy w historii samochód osobowy z napędem na wszystkie koła i ich sterowaniem. Również firma Benz & Cie. Budowała w tym czasie różne prototypy napędu na obie osie. Pierwszym gotowym do sprzedaży samochodem Benz z napędem na cztery koła był terenowy pojazd VRL, który powstał w jednym egzemplarzu około 1920r.
Po fuzji z 1926 r., w wyniku której powstała ówczesna firma Daimler-Benz AG, budowano pojazdy z napędem na wszystkie koła marki Mercedes-Benz, również do użytku wojskowego. W ramach serii modelowej W 136 były to modele 170 VG (z napędem na wszystkie koła) i 170 VL (z napędem na wszystkie koła i czterema kołami skrętnymi). Zaprezentowany w 1938 r. Mercedes-Benz G5 (W 152) z napędem obu osi i przełączanym układem czterech skrętnych kół aż do lat 50. służył m.in. jako pojazd ratunkowy w górskich rejonach Berchtesgaden.
Rozwój aut zarówno osobowych jak i pojazdów użytkowych z napędem na wszystkie koła nabrał tempa po II wojnie światowej. Przełomowy okazał się rok 1948 kiedy to zaprezentowano Universal-Motor- Gerät („uniwersalny pojazd silnikowy”) znany wszystkim jako Unimog. Ten wszechstronny samochód z napędem na wszystkie koła jest obecny w ofercie do dziś. Pierwszą ciężarówką Mercedes-Benz z napędem obu osi wytwarzaną po zakończeniu wojny był model LA 3500 z 1950 r. 50 lat temu, w 1972 r., pojawił się innowacyjny ciągnik rolniczy MBtrac.
W roku 1972 rozpoczęto prace nad słynną terenową Klasą G, której pierwszy wariant zadebiutował 7lat później. Pojazdy te od samego początku budowane są w austrackim Graz.
Pierwsza generacja znanego nam wszystkim napędu 4MATIC, który okazał się przełomem w rozwoju podwozi, zaprezentowano we wrześniu 1985 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem.
Napęd 4MATIC pierwszej generacji który automatycznie uruchamiał napęd obu osi miał swoją premierę w sedanach i kombi z serii 124 z 6-cylindrowymi silnikami: 260 E 4MATIC i 300 E 4MATIC. Dostarczano je od 1987 r., a do tego czasu ofertę poszerzono o wysokoprężne odmiany 300 D 4MATIC i 300 D Turbo 4MATIC. 4MATIC był najbardziej złożonym technicznie układem z koncepcji dynamiki jazdy „Mercedes-Benz Driving Dynamics Concept”, wprowadzonej w 1985 r. Obejmowała ona również mechanizm różnicowy z automatyczną blokadą (ASD) i system kontroli trakcji (TCS).