W maju 1993r. Mercedes-Benz zaprezentował jeden ze swoich najpopularniejszych modeli w historii. Kompaktowy, bezpieczny i ceniony – Mercedes-Benz Klasy C z serii 202 w latach 1993 – 2001, wyprodukowany został w prawie 1,9mln sztuk zarówno jako Limuzyna jak i Kombi.
Klasa C (202) – ponadczasowy design i większa przestrzeń w kabinie.
Dzięki smukłej i ponadczasowej linii nadwozia, design serii 202 okazał się wyjątkowo elegancki i przemawiał do szerokiego grona odbiorców.
W porównaniu do swoich poprzedników, Klasa C oferowała znacznie więcej miejsca we wnętrzu. Dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu poszczególnych podzespołów, takich jak silnik, skrzynia biegów lub przeniesiony pod kanapę zbiornik paliwa kabina zwiększyła swoją przestrzeń. Zwiększyła się również pojemność bagażnika.
Priorytety – bezpieczeństwo i ochrona zasobów.
Mercedes-Benz Klasa C oprócz poprawy bezpieczeństwa w przypadku uderzeń w przód i tył pojazdu, zapewniał wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku ochrony uderzeń bocznych.
Dla projektantów, równie ważna jak bezpieczeństwo, okazała się ochrona zasobów. Oznaczało to gwarancję, że po wycofaniu z eksploatacji 85% samochodu będzie można poddać recyklingowi.
Wyższa moc i niższe spalanie dzięki nowym silnikom
Klasa C dostępna była w czterech wersjach benzynowych i trzech wysokropężnych. Nowe silniki benzynowe zapewniały większy moment obrotowy i wyższą moc niż w modelu W 201. Znacząco poprawiła się również jakość spalin.
Istotnym elementem pierwszego Mercedesa Klasy C był również komfort, który gwarantowała m.in. nowoczesna konstrukcja podwozia.
Wyposażenie standardowe i cztery linie wyposażenia
Podstawowe wyposażenie nowej Klasy C obejmowało poduszkę powietrzną dla kierowcy, zintegrowaną ochronę w przypadku uderzenia bocznego, system ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, wspomaganie kierownicy, pięciobiegową skrzynię biegów i centralny zamek.
Oprócz standardowej wersji, określanej jako Classic, Mercedes-Benz oferował swój nowy model w różnych liniach wyposażenia, takich jak Esprit, Elegance i Sport. Producent opisywał je jako "młodzieńczo zuchwałą" (Esprit), "formalnie elegancką" (Elegance) i "dynamiczną i techniczną" (Sport).
Wariant Esprit wyróżniał się obniżonym o 25 mm zawieszeniem i świeżym wystrojem wnętrza. Wersja Elegance otrzymywała lakierowane listwy ochronne z chromowanymi wstawkami, które były również stosowane w klamkach drzwi, oraz drewniane wykończenia w kabinie. Klasa C Sport miała obniżone o 25 mm zawieszenie i sztywniejsze ustawienia. Jej wyposażenie obejmowało szersze opony i pięciootworowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów.
Różne linie wyposażenia pozwoliły na dotarcie do większej liczby klientów. Warianty Esprit i Sport przyciągnęły nabywców, którzy uważali, że design W 202 jest zbyt klasyczny. Linie Classic i Elegance stanowiły około jednej trzeciej sprzedanych samochodów, podczas gdy pozostała część stanowiły warianty Esprit i Sport.
Mercedes Klasa C, również jako Kombi
Już na etapie projektowego rozwoju Klasy C Limuzyny, podjęto decyzję o stworzeniu wersji kombi oznaczonej wewnętrznie jako S 202. Model ten został wprowadzony na rynek w 1996 roku. Oprócz praktycznych zalet, samochód wyróżniał się również atrakcyjnym designem.
Pierwsza współpraca Mercedes-Benz z AMG
Mercedes C36 AMG zaprezentowany został jesienią 1993. Był to pierwszy model, który powstał przy współpracy Mercedes-Benz z AMG. C36 opierało się na wersji C 280 z linią wyposażenia sport. Inżynierowi AMG dzięki zastosowanym modyfikacjom, zwiększyli pojemność 6-cylidnrowego silnika z 2,8 litra do 3,6 litra. Specjalnie zaprojektowane tłoki, zmodyfikowany wał korbowy oraz wyższy stopień sprężania zaowocowały mocą 206kW (280KM).
W porównaniu do standardowej wersji Klasy C Sport, wariant AMG wyróżniał się m.in. obniżonym o 10 mm zawieszeniem, zmodyfikowanymi zderzakami oraz większymi obręczami kół. Mercedes C 36 AMG zdobył duże uznanie, a od jesieni 1993 do czerwca 1997 roku wyprodukowano 5221 egzemplarzy tego modelu. We wrześniu 1997 roku do oferty Klasy C dołączył nowy wariant C 43 AMG, który posiadał 8-cylindowy silnik o mocy 225 kW (306KM). Natomiast C 55 AMG, który zadebiutował w 1998 roku, rozwijał moc 255 kW (347 KM).
Klasa C triumfuje w DTM
Od 1994 roku Klasa C odnosiła znaczące sukcesy jako samochód wyścigowy w popularnej serii wyścigowej DTM. Już w 1994 roku kierowca Klaus Ludwig zdobył mistrzostwo, prowadząc Mercedesa Klasy C DTM AMG, który posiadał silnik V6 o mocy 294 kW (400 KM). W kolejnym roku Bernd Schneider zdobył tytuły mistrzowskie w DTM oraz Międzynarodowych Mistrzostwach Samochodów Turystycznych ITC, prowadząc Klasy C DTM AMG z mocą podniesioną do 324 kW (440 KM). Pojazd ten jest obecnie eksponatem w Muzeum Mercedes-Benz.
Ciągłe udoskonalenia
W trakcie produkcji Limuzyny (1993-2000) Kombi (1996-2001), wprowadzono wiele ulepszeń zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym dla Klasy C. Na przykład, w 1995 roku wersja C 230 Kompressor została wyposażona w sprężarkę Rootsa, co znacząco zwiększyło moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów oraz reakcję pojazdu na gaz. Od czasu aktualizacji modelu w 1997 roku, wersje C 240 i C 280 były oferowane z nowymi silnikami V6. Dodatkowo, można było zamówić je z nowym elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESP®, który później stał się dostępny również dla innych wariantów. W ramach modernizacji, standardowe wyposażenie zostało wzbogacone o boczne poduszki w przednich drzwiach, wydajne napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia dla przednich foteli oraz wspomaganie hamowania.
Mercedes-Benz wprowadził również turbodoładowany silnik wysokoprężny. Wariant C 250 Turbodiesel był pierwszym samochodem osobowym wyposażonym w czterozaworową głowicę i międzystopniowe chłodzenie (intercooler) dla jednostki wysokoprężnej z turbodoładowaniem. Silnik ten rozwijał moc 110 kW (150 KM). W 1997 roku do Klasy C wprowadzono technologię common rail. Czterocylindrowa jednostka wysokoprężna pod maską C 220 CDI osiągała moc 92 kW (125 KM).
W okresie od 1993 do 2000 roku wyprodukowano łącznie 1 626 383 egzemplarze Klasy C serii 202 w wersji Limuzyna, a w latach 1996-2001 do tej liczby dołączono 243 871 samochodów w wersji Kombi.