W poprzednich artykułach naszej serii, przedstawiliśmy kwestię bezpieczeństwa w samochodach elektrycznych. Ale czy wiesz ile czasu zajmie Ci ładowanie Twojego pojazdu? Na jakie elementy wyposażenia warto się zdecydować, aby zoptymalizować czas ładowania elektryka? Czy wiesz, jakiej mocy ładowarek używać, aby efektywnie ładować pojazd w trakcie podróży?
Sprawdź jak to wygląda w praktyce i jak samemu w prosty sposób wyliczyć prędkość ładowania Twojego elektryka. Zdobytą tu wiedzę, wykorzystasz podczas planowania najbliższej podróży. Do dzieła!
Od czego zależny jest czas ładowania samochodu elektrycznego?
Na czas ładowania elektryka wpływa kilka elementów. Jeśli chcesz go wyliczyć, to początek, zwróć uwagę na podstawowe elementy:
Ładowarka, rodzaje i ich moce.
Użytkownicy samochodów elektrycznych, do dyspozycji mają:
- Ładowarkę 220V o mocy ładowania 2,3kW prądem zmiennym (AC), którą zazwyczaj otrzymujemy w zestawie z samochodem osobowym Mercedes-Benz. Podłączamy ją do samochodu i domowego gniazdka.
- Wallbox – to ładowarka o mocy ładowania 22kW prądem zmiennym(AC), którą możemy dokupić lub otrzymać gratis w specjalnych promocjach przy zakupie samochodu elektrycznego. Montowana przez wykwalifikowanego elektryka w Twoim domu. Połączenie ją z Mercedes Me lub Asystentami inteligentnych domów, pozwala weryfikować zdalnie postęp ładowania samochodu przez dedykowaną aplikację na urządzenia mobilne.
- Publiczne ładowarki o prądzie zmiennym (AC) o mocy ładowania do 43kW, które dysponują pokaźną mocą. Ich dostępność i położenie, można śledzić za pomocą nawigacji w Mercedesie lub z pomocą aplikacji w smartfonie, czy też aplikacji do planowania trasy.
- Publiczne ładowarki o prądzie stałym (DC) o mocy ładowania do 200kW, ładowarki, które dysponują największą mocą ładowania. Śledzić je można, jak w przypadku publicznych ładowarek o prądzie zmiennym (AC).
Gniazdko w samochodzie i jego przepustowość.
Przez niektórych nazywane „wąskim gardłem”, dlaczego? To jedyny element, który pośredniczy w przekazywaniu energii z ładowarki do baterii ograniczając wartość jej przepływu.
Wśród elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz wyróżniamy kilka gniazdek dla maksymalnych mocy ładowania. Szczegółowo obrazuje to poniższe zestawienie.
|
max. moc ładowania dla AC |
max. moc ładowania dla DC |
11kW |
110kW |
|
11kW |
110kW |
|
11kW/22kW |
170kW |
|
11kW/22kW |
170/200kW* |
*dotyczy modeli wyższych
Dla dostawczych samochodów elektrycznych, marki Mercedes-Benz wyróżniamy gniazdka o maksymalnej mocy ładowania:
|
max. moc ładowania dla AC |
max. moc ładowania dla DC |
EQV |
11kW |
50kW/110kW* |
eVito Tourer |
11kW |
50kW/110kW* |
eVito Furgon |
11kW |
50kW/80kW |
eSprinter |
7,4kW/22kW |
20kW/80kW* |
*wyposażenie opcjonalne
Pojemność baterii w samochodzie.
Dla elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz wyróżniamy następujące przedziały pojemności baterii:
|
Pojemność baterii |
EQA i EQB |
66kWh |
EQC |
80kWh |
EQE |
89kWh/90,6kWh* |
EQS |
90,6kWh/108,4kWh* |
EQS SUV |
108,4kWh |
*pojemności dla wyższych modeli
Dla elektrycznych samochodów dostawczych Mercedes-Benz wyróżniamy następujące przedziały pojemności baterii:
|
Pojemność baterii |
eVito Tourer |
60kWh/90kWh* |
eVito Furgon |
60kWh |
EQV |
90kWh |
eSprinter |
35kWh/47kWh* |
*wyposażenie opcjonalne
Jak obliczyć jaki jest czas ładowania samochodu elektrycznego?
Jak więc z pomocą powyższych danych, skutecznie obliczyć prędkość ładowania i zaplanować przebieg podróży? Zasada jest prosta: Moc z ładowarki przepuszczamy przez nasze gniazdko i wpuszczamy do baterii.
Za przykład, weźmy model EQA i różne modele ładowarek:
- Ładowanie za pomocą ładowarki z prądem zmiennym (AC)-
Ładując samochód ładowarką 220V (AC) o mocy 2,3 kW przepuszczamy tą moc przez gniazdo (AC) 11kW i wypełniamy baterię o pojemności 66kWh. W takim wypadku, dzielimy pojemność baterii przez moc ładowarki i otrzymujemy czas potrzebny do pełnego naładowania baterii: 66kWh / 2,3kW ok. 29 godzin.
- Ładowanie samochodu ładowarką typu Wallbox.
Ładując samochód Wallboxem (AC) o mocy 22kW, przepuszczamy energię przez gniazdo o przepustowości (AC) max. 11kW. Wówczas, dzielimy pojemność baterii przez maksymalną przepustowość gniazdka dla prądu zmiennego (AC) i otrzymujemy: 66kWh/ 11kW = 6 godzin.
Jak wygląda sytuacja ładowania pojazdu, przy użyciu ładowarki publicznej na prąd stały (DC) np. dostępnej w trasie?
Za przykład weźmy ponownie ładowanie samochodu elektrycznego modelu EQA. W tym przypadku, ładowarka o mocy 200kWh (DC) ograniczy swój przepływ przez gniazdo o przepustowości 100kW (DC), co nie zmienia faktu, że bateria naszego pojazdu, naładuje się do pełna w czasie krótszym niż 1h : 66kWh / 100kW = 40minut.
Z kolei EQS ładowany ładowarką o mocy 200kWh(DC) przepuszczony przez gniazdo o przepustowości 200kW naładuje z pełną mocą baterię o pojemności 108,4kWh w przeciągu ok. 33 minut.
Powyższe przykłady, pokazują że w przypadku ładowania samochodu w warunkach domowych z powodzeniem, sprawdzą się ładowarki typu Wallbox. Dalsze podróże i dłuższe trasy, warto planować z uwzględnieniem postojów na ładowanie z użyciem ładowarek (DC) o dużej mocy.
Pamiętaj, by podczas zakupu samochodu wybrać gniazdo z jak największą przepustowością ładowania. Takie rozwiązanie z pewnością usprawni codzienne funkcjonowanie i pozwoli w pełni cieszyć się z użytkowania coraz to popularniejszego elektryka!
Wybierz elektrycznego Mercedesa dla siebie.
Wszystkie powyższe przykłady i wartości są danymi teoretycznymi. W warunkach rzeczywistych, czas ładowania może być zmienny. Uzależnione to jest od spadków mocy ładowarki, lub starami energii w trakcie jej przesyłu.