OG Banner Mobile OG Banner

Elektryczna Klasa G już dostępna do jazd testowych! 45 lat historii Klasy G.

Elektryczna Klasa G już dostępna do jazd testowych! 45 lat historii Klasy G.

Wersja G 580 z technologią EQ to kolejny kamień milowy w historii Klasy G, legendarnego modelu od Mercedes-Benz, który jest „Trwalszy niż czas”. Sama bryła Klasy G i wiele jej fragmentów przez prawie pół wieku pozostaje niemal w tej samej postaci, podkreślając legendarny charakter pojazdu i jego wkład w historię motoryzacji.

45 lat historii – Legenda Klasy G trwa od 1979 roku

Początek modelu sięga lat 70. XX wieku. To wtedy Daimler-Benz AG i Steyr-Daimler-Puch AG podejmują się pierwszych rozmów o ewentualnej współpracy. Daimler-Benz AG ma już wówczas w swoim portfolio model Unimog. Dyrektorzy generalni dr Joachim Zahn (Daimler-Benz AG) i dr Karl Rabus (Steyr-Daimler-Puch AG) planowali opracować pojazd jeszcze w 1972 roku.

Później historia zaczęła nabierać tempa. W kwietniu 1973 roku powstał pierwszy drewniany model, a już rok później testowano pierwszy drogowy prototyp. Za ostateczny design samochodu odpowiadał zespół kierowany przez wspominanego przez nas niedawno, Bruno Sacco.

Niezwykłe wersje Klasy G

Pierwsze wersje Klasy G często stawały się unikalnymi. Wśród nich nie brak m.in. wozów strażackich, czy… papamobile, którym podczas pielgrzymki do Niemiec poruszał się Jan Paweł II.

Na zdjęciu poniżej Mercedes-Benz 230 G jako papamobile.

 

Klasa G była i jest produkowana w austriackim Grazu. Kompletowanie egzemplarzy pierwszej generacji rozpoczęła się w lutym 1979 roku.

Pierwsza generacja była typoszeregiem 460. Ówczesna Klasa G to uniwersalny samochód terenowy o dopracowanym układzie przeniesienia napędu. Standardowo był tu oczywiście montowany napęd na wszystkie kola z pełną blokadą międzyosiowego dyferencjału. Opcjonalnie samochód mógł zostać wyposażony w mechanizm różnicowy przedniej i tylnej osi, co stało się standardem od 1985 roku. Samochód został osadzony na ramie i oparty o sztywne osie ze sprężynami śrubowymi.

Klasa G od razu oferowała też kilka wariantów, zarówno jeśli chodzi o nadwozia, jak i silniki czy nawet rozstaw osi. Klienci mogli wybrać spośród jednostek Diesla i benzynowych, rozstawów 2400 i 2580 mm oraz wersji otwartej, zamkniętego kombi i furgonu.

Sprawdź naszą ofertę na Mercedes-Benz Klasa G!

Od pierwszej generacji po Elektryczną Klasę G

Przez 45 lat Mercedes-Benz intensywnie rozwijał „Gelendę”. Początkowo wprowadzono standardowe wspomaganie układu kierowniczego, potem standardowe blokady dyferencjałów czy system ABS. W 1990 roku, gdy na rynek trafił typoszereg 463, Klasa G została wyposażona w stały napęd (zamiast dołączanego). W 1993 roku wprowadzono wówczas nową nomenklaturę i Gelenda oficjalnie stała się Klasą G.

Sześć lat później, w 1999 roku, ukazał się pierwszy Mercedes-Benz Klasy G wzbogacony o geny AMG – wariant G 55 AMG. Zapoczątkował on historię Klasy G w wydaniu Mercedes-AMG. W 2004 roku światło dzienny ujrzał G 55 AMG Kompressor, a w 2012 - G 63 AMG i G 65 AMG. Rok później na rynek trafił G 63 AMG 6x6, a w 2018 Mercedes-AMG G 63.

W międzyczasie powstały również wyjątkowe „Kwadraty”, czyli G 500 4x42, G 63 4x42 i Mercedes-Maybach G 650 Landaulet.

Sprawdź naszą ofertę na Mercedes-Benz Klasa G!

W 2001 roku połączono systemy kontroli dynamiki jazdy i napęd na 4 koła – zestawiono wtedy ze sobą elektronicznie sterowany system kontroli trakcji 4ETS, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP oraz układ wspomagania hamowania Brake Assist System (BAS).

Przez lata rozwijano typoszereg 463, by w 2018 roku wprowadzić na rynek nową Klasę G (464), a w 2024 najnowszą, obecną generację Klasy G, obejmującą niezwykły model G 580 z technologią EQ.

Przeczytaj więcej o najnowszej generacji Klasy G

Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ dostępny do jazd testowych!

Najnowszy, niesamowity elektryczny Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ to z jednej strony samochód, który niezmiennie nawiązuje do 45-letniej tradycji Gelendy, a z drugiej oferuje jeszcze większe możliwości. Dzięki takim cechom jak cztery silniki przekazujące łącznie 1164 momentu obrotowego na każde z kół, ogromnej mocy 588 KM czy głębokości brodzenia na poziomie 85 cm, jej zdolności terenowe są jeszcze bardziej imponujące.

Przeczytaj więcej o G 580 z technologią EQ

Już dziś umów jazdę testową elektryzującą nowością od Mercedes-Benz – sprawdź, czym jest prawdziwy przełom w motoryzacji!

Umów jazdę testową!

Zapytanie techniczne Wyślij zapytanie o wycenę Umów wizytę w serwisie