OG Banner Mobile OG Banner

Napęd wodorowy dla pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz – testy trwają.

Napęd wodorowy dla pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz – testy trwają.

Daimler Truck jest za zastosowaniem wodoru ciekłego zamiast oleju napędowego. Celem konstruktorów jest rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodów ciężarowych z napędem wodorowym.

Pod względem emisji dwutlenku węgla koncern Daimler Truck jasno wyznaczył cele i konsekwentnie realizuje podwójną strategię przestawienia swojej oferty pojazdów na technologie zeroemisyjne – obejmujące zarówno napędy akumulatorowe, jak i wodorowe. Celem firmy jest, aby do roku 2039 na kluczowych rynkach światowych, oferować już tylko pojazdy nowe, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2.

Wodór to przyszłość dla transportu dalekobieżnego

Naukowcy już wiedzą, że wodór jako nośnik energii zapewnia osiągi porównywalne z konwencjonalnym samochodem ciężarowym, napędzanym olejem napędowym.

Zastosowanie wodoru ciekłego jako nośnika energii w tym stanie skupienia oznacza znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Umożliwia to przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg oraz zapewnia pojazdom porównywalne osiągi do stosowanego obecnie oleju napędowego.

Pojazd GenH2 Truck napędzany ogniwami paliwowymi już od ubiegłego roku jest testowany zarówno na torze jak i na drogach publicznych. Koncern zakłada, że zaangażowanie innych firm i organizacji w opracowanie nowych standardów dla ciekłego wodoru, umożliwi rozwój globalnego, masowego rynku dla nowej metody tankowania.

Tankowanie wodorem Mercedes Benz Truck

Tankowanie wodorem

W miejscowości Wörth w centrum rozwojowo-testowym działa już prototypowa stacja paliw umożliwiająca tankowanie ciekłego wodoru. Proces tankowania polega na napełnieniu kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze -253 stopni Celsjusza dwóch 40-kilogramowych zbiorników, zamontowanych po obu stronach podwozia. Zbiorniki GenH2 Truck są bardzo dobrze wyizolowane, dzięki czemu wodór może być utrzymywany w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas, bez konieczności aktywnego chłodzenia.

Mowa jest o „przechłodzonym” ciekłym wodorze „sLH2”. To innowacyjne rozwiązanie umożliwia między innymi zwiększenie gęstości magazynowania i ułatwienie tankowania. Współpracujące ze sobą firmy Mercedes-Benz Truck i firma Linde, planują pierwsze tankowanie prototypowej ciężarówki na pilotażowej stacji paliw w Niemczech na rok 2023.

Infrastruktura będzie budowana w oparciu o takie firmy jak Shell, BP i TotalEnergies.

 

Zapytanie techniczne Wyślij zapytanie o wycenę Umów wizytę w serwisie