Nowy Actros wyróżnia się zarówno w codziennej eksploatacji w coraz większej liczbie europejskich firm transportowych, jak i jako zdobywca wielu nagród w całej Europie. Przyznawane mu wyróżnienia potwierdzają, że flagowy pojazd Mercedes-Benz Trucks wyznacza nowe wzorce pod względem bezpieczeństwa, ekonomiczności i łączności sieciowej. Nowy Actros to ciężarówka lat 20-tych XXI wieku!
Najbardziej znaczącą nagrodą na rynku europejskim jest tytuł „International Truck of the Year 2020”. „Wprowadzając na rynek nowego Actrosa, marka Mercedes-Benz zaoferowała wysoce nowoczesną ciężarówkę, która otwiera drogę do zautomatyzowanej jazdy przyszłości”, stwierdził przewodniczący jury Gianenrico Griffini. Gremium, w skład którego wchodzą dziennikarze z 24 krajów, specjalizujący się w pojazdach użytkowych, podkreśliło, że oprócz systemu Active Drive Assist, o wyniku głosowania zadecydowały także inne innowacje, wśród których są rozbudowany system Predictive Powertrain Control, sterujący tempomatem i skrzynią biegów, nowy Multimedia Cockpit ‒ w pełni cyfrowy interfejs człowiek-maszyna (HMI), a także ultranowoczesne systemy bezpieczeństwa, m.in. udoskonalony asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5. W historii nagrody „Truck of the Year” Mercedes-Benz jest najczęściej nagradzaną marką – wyróżnienie w tym najważniejszym europejskim konkursie branżowym zdobyły wszystkie poprzednie wersje Actrosa.
W 2019 roku innowacyjność nowego Actrosa została też uhonorowana Nagrodą im. Ferdynanda Porsche, prestiżowym wyróżnieniem przyznawanym przez Uniwersytet Techniczny w Wiedniu wiodącym konstruktorom samochodów. Otrzymali je wspólnie prof. dr Uwe Baake, szef Działu Rozwoju Mercedes-Benz Trucks, oraz dr Werner Lang, dyrektor zarządzający firmy MEKRA Lang GmbH & Co. KG za stworzenie systemu MirrorCam nowego Actrosa, montowanego po raz pierwszy w samochodzie ciężarowym produkowanym seryjnie.
Podczas gdy w przypadku nagrody „Truck of the Year” decydujący głos należał do dziennikarzy, a Nagrodę im. Ferdynanda Porsche przyznali inżynierowie, w konkursie „Truck of the Year Austria – Driver’s Choice” magazynu internetowego „1Truck.tv” ton nadawali kierowcy ciężarówek. Nowy Actros otrzymał w nim ok. 6 tysięcy głosów, czym wyraźnie zdystansował swoich konkurentów. Ale to jeszcze nie wszystko ‒ zdobył on także liczne wyróżnienia w innych krajach; ponad 100 hiszpańskich przedsiębiorców i ekspertów w dziedzinie samochodów ciężarowych wybrało go „Camión de Año en España 2019”; katalońskie stowarzyszenie branżowe Transcalit przyznało tej ciężarówce nagrodę „Innovation en el Transporte 2019”. Również irlandzkie czasopismo specjalistyczne „Fleet Transport” wyróżniło nowego Actrosa nagrodą „Truck Innovation Award 2020”. Natomiast włoski magazyn poświęcony pojazdom użytkowym „Vado e Torno” ogłosił nowego Actrosa „Ekologiczną ciężarówką roku 2020” („Sustainable Truck of the Year 2020”).
Active Drive Assist po raz pierwszy umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości
Jury przyznające nagrody oraz liczni klienci są zgodni, że jedną z wybitnych cech nowego Actrosa jest Active Drive Assist. System ten po raz pierwszy w seryjnie produkowanej ciężarówce umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości – zdecydowanie przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa. Potrafi w sposób zautomatyzowany hamować, przyspieszać i kierować pojazdem. W tym celu w unikalny sposób łączy on możliwości kilku systemów. Jako rozszerzenie systemu automatycznego utrzymywania odległości z funkcją Stop-and-go, Active Drive Assist potrafi utrzymywać ustawiony odstęp od poprzedzającego pojazdu. Ponadto Active Drive Assist, w granicach swych systemowych możliwości, korygującą ingerencją w układ kierowniczy potrafi sprowadzić ciężarówkę z powrotem na właściwy pas.
Niewielkie ramiona kamer zamiast dużych lusterek zewnętrznych ‒ system MirrorCam zapewnia doskonałą widoczność
Zwiększenie bezpieczeństwa umożliwia także inny element wyposażenia, jakiego dotąd nie ma żadna inna ciężarówka: MirrorCam. Największą zaletą tego systemu jest zapewnienie kierowcy znacznie lepszej, bezpośredniej widoczności przez szyby boczne. Zamiast klasycznych lusterek zewnętrznych, które w wielu sytuacjach utrudniają widoczność kierującemu pojazdem, MirrorCam ma niewielkie ramiona z kamerami, zamontowane na ramie dachowej po prawej i po lewej stronie. To zwiększa bezpieczeństwo przy podjeżdżaniu do skrzyżowań i rond, podczas manewrowania oraz pokonywania ciasnych zakrętów. Obraz z kamer przekazywany jest na dwa pionowe monitory zamontowane w kabinie na słupkach A. Analogicznie do konwencjonalnego układu lusterek, obraz na monitorze jest podzielony na główny i szerokokątny. MirrorCam może aktywnie wspierać kierowcę w wielu sytuacjach: przydatną pomocą są przykładowo linie odległościowe na wyświetlaczu MirrorCam, które pomagają kierowcy lepiej oszacować odstęp od obiektów znajdujących się za pojazdem.
Kolejna zdecydowana korzyść z MirrorCam: dzięki wyeliminowaniu klasycznych obudów lusterek i zastosowaniu opływowych ramion z kamerami, powierzchnia natarcia strumienia powietrza na kabinę jest mniejsza. Takie zwiększenie aerodynamiki, obejmujące także nowe spojlery boczne kabiny, dodatkowo znacznie zmniejsza zużycie paliwa już i tak oszczędnego Actrosa.
System Predictive Powertrain Control efektywny jak nigdy dotąd ‒ teraz działa także na trasach podmiejskich
Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się również udoskonalony system Predictive Powertrain Control, sterujący tempomatem i skrzynią biegów, którego teraz można używać także na trasach podmiejskich. Jego nowa generacja, oprócz satelitarnego systemu lokalizacji pojazdu, korzysta z precyzyjnych cyfrowych map drogowych, danych topograficznych, informacji o kształcie zakrętów, geometrii skrzyżowań i rond oraz o znakach drogowych. W ten sposób system ten optymalizuje technikę jazdy nie tylko na wzniesieniach czy pochyłościach autostrad i dróg szybkiego ruchu, ale także na drogach podmiejskich, na których używanie tempomatu było dotąd problematyczne. Docenia to Franz Birgmann, który w salzburskiej firmie Lagermax odpowiada za flotę 530 pojazdów do transportu samochodów. „Przy rocznym przebiegu jednego pojazdu przekraczającym 100 tysięcy kilometrów każdy punkt procentowy, który możemy zaoszczędzić, ma istotne znaczenie dla naszego biznesowego sukcesu”.
Jeszcze wyższe bezpieczeństwo dzięki standardowemu systemowi Active Brake Assist 5 i asystentowi martwego pola
Kolejną kluczową innowacją, dzięki której nowy Actros uczynił następny krok naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa, jest system Active Brake Assist 5. Od początku roku 2020 stanowi on element wyposażenia standardowego Actrosa i Arocsa w tych krajach europejskich, w których przepisy prawa wymagają asystenta hamowania awaryjnego. Nową wersję tego sprawdzonego asystenta hamowania awaryjnego oparto na kombinacji systemu czujników radarowych i systemu kamer. Poprawiono w ten sposób między innymi reagowanie systemu na poruszające się osoby piesze w przedziale prędkości pojazdu do 50 km/h.
Nowy Actros wyznacza standardy również swoim asystentem martwego pola ‒ w roku 2016 był on pierwszą ciężarówką z asystentem martwego pola w pełni zintegrowanym w architekturze pojazdu. Wspomniany system ostrzegania minimalizuje niebezpieczeństwo groźnej kolizji po stronie pasażera podczas skręcania w prawo. W ramach prac konstrukcyjnych nad nowym Actrosem asystenta martwego pola połączono z systemem kamer zastępujących lusterka, a więc teraz ściśle współpracuje on z MirrorCam. Jeżeli pojazd jest wyposażony w asystenta martwego pola, w sytuacjach krytycznych wyświetlacz MirrorCam pokazuje ostrzeżenia tego systemu. W ten sposób wszystkie istotne dla kierowcy informacje zebrane są w jednym miejscu, co zapobiega przeciążaniu kierowcy ich nadmiarem.
Nowy Actros staje się częścią „Internetu rzeczy”, zapewniając jeszcze wyższą ekonomiczność i komfort
Konstruktorzy nowego Actrosa od podstaw, systemowo skonfigurowali go do korzystania z łączności sieciowej. Ciężarówka jest stale połączona z chmurą i w ten sposób staje się częścią „Internetu rzeczy”. Podstawą wszystkich zastosowanych w niej rozwiązań w zakresie łączności sieciowej jest Truck Data Center – urządzenie odbierające dane z zamontowanych w samochodzie czujników, kamer itd. oraz analizujące je pod kątem różnych funkcji. Umożliwia ono przedsiębiorcom i osobom zarządzającym flotą monitorowanie pojazdu w czasie rzeczywistym poprzez Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime ‒ w celu znaczącego zwiększenia możliwości planowania zleceń, pobytów w warsztacie i przestojów, a tym samym osiągnięcia znacznie większej dyspozycyjności pojazdów.
Dzięki nowemu Kokpitowi Multimedialnemu, z rozwiązań łącznościowych nowego Actrosa korzystają również kierowcy. Ten pierwszy w pełni cyfrowy kokpit seryjnie produkowanego samochodu ciężarowego daje nieznane dotąd możliwości obsługi i zwiększa jej komfort. Na przykład poprzez integrację Apple CarPlay i Android Auto. Kokpit Multimedialny obejmuje dwa duże wyświetlacze. Wyświetlacz główny zastąpił tradycyjną zintegrowaną tablicę wskaźników; na nim wyświetlane są wskazania wszystkich systemów asystujących oraz nowej funkcji rozpoznawania znaków drogowych. Drugi wyświetlacz z ekranem dotykowym na desce rozdzielczej służy do obsługi wybranych aplikacji z portalu Mercedes-Benz Truck App Portal i wirtualnych przełączników oraz wizualizacji nowego systemu nawigacyjnego.
Podsumowując: Zdaniem przedstawicieli mediów, uniwersytetów i firm transportowych oraz kierowców ciężarówek nowy Actros stanowi milowy krok w konstrukcji samochodów ciężarowych. Ten „Truck of the Year 2020” oferuje wiele ultranowoczesnych innowacji, dzięki którym wyznacza drogę rozwoju drogowego transportu towarowego.