Nowy Mercedes-Benz CLA Coupé

Nowy Mercedes-Benz CLA Coupé

Na targach CES 2019 Mercedes-Benz zaprezentował Nowego CLA Coupé z udoskonalonym Asystentem Wnętrza MBUX oraz funkcją ENERGIZING COACH. Nowy model ustanawia także klasowe standardy w dziedzinie aerodynamiki i systemów wspomagających kierowcę z gamy Intelligent Drive. Motoryzacyjna inteligencja może być piękna.

Dzięki MBUX, począwszy od debiutu nowej Klasy A, Mercedes-Benz zrewolucjonizował sposób obsługi i komunikowania się z samochodem. „Teraz »wskakujemy« na kolejny poziom i w segmencie aut kompaktowych wprowadzamy inteligentnego asystenta wnętrza. Poprzez rozpoznawanie gestów ułatwia on intuicyjną obsługę (instrumentów)” – powiedział Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za prace badawcze w koncernie oraz za rozwój w Mercedes-Benz Cars. „Ale to nie jedyna nowa funkcja, dzięki której CLA wyróżnia się niespotykaną motoryzacyjną inteligencją”.



Nowa generacja kompaktów z gwiazdą wniosła znaczący wkład w odmłodzenie oraz zmianę wizerunku marki Mercedes-Benz. Szczególnie istotny z punktu widzenia przejmowania i zatrzymywania klientów jest właśnie model CLA. W 2013 r. CLA Coupé trafił do sprzedaży jako pierwszy kompaktowy Mercedes na amerykańskim rynku. W szczytowych momentach ponad dwie trzecie jego nabywców w USA jeździło wcześniej konkurencyjnymi modelami innych marek. Średnia wieku klientów wybierających ten model w Stanach Zjednoczonych była o około 10 lat niższa od statystycznego nabywcy Mercedesa. Także w Europie właściciele modelu plasowali się wśród najmłodszych w portfolio marki.


W 2017 r. połowa europejskich nabywców CLA jeździła wcześniej modelami marek konkurencyjnych. Ponad 75% użytkowników modelu ze Starego Kontynentu – czy to wersji coupé, czy Shooting Brake – na swój następny samochód ponownie wybierało Mercedesa. Sumaryczna sprzedaż pierwszej generacji CLA Coupé oraz CLA Shooting Brake na poziomie 750 000 sztuk w znaczącym stopniu przyczyniła się do sukcesu rodziny kompaktowych aut spod znaku trójramiennej gwiazdy.
W ciągu pierwszego roku po debiucie nowy CLA będzie dostępny także w specjalnej, limitowanej wersji Edition 1. Jej ekskluzywny charakter podkreśla szereg wizualnych akcentów, wyróżniających ją zarówno w zakresie wyglądu zewnętrznego, jak i wystroju wnętrza.

Design: czyste emocje

Połączenie wydłużonej linii dachu i bezramkowych szyb nadaje CLA Coupé niepowtarzalny charakter – sportowy i elegancki zarazem. Profil pasa przedniego nawiązuje do „rekiniego” nosa, a długą pokrywę silnika zdobią muskularne wybrzuszenia.
Sportową „twarz” modelu CLA tworzą płaskie reflektory w połączeniu z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i „diamentowym” grillem. Smukłe, dzielone tylne lampy i tablica rejestracyjna umieszczona na zderzaku sprawiają, że jego nadwozie wydaje się wyjątkowo szerokie.

Dzięki cofnięciu przedziału pasażerskiego tył nadwozia – typowy dla modeli GT – w zbalansowany sposób łączy elegancję ze sportową naturą. Oszczędny w rysunku profil definiują wyraziste linie. Szeroki rozstaw kół, wraz z poszerzonymi nadkolami podkreślają dynamizm sylwetki CLA. Tak jak w Klasie A unikalną architekturę wnętrza w głównym stopniu tworzy awangardowy design kokpitu. Projektanci całkowicie zrezygnowali z górnej zabudowy deski rozdzielczej. W rezultacie jej główny korpus rozciąga się na całą szerokość kabiny. Kolejnym atrakcyjnym akcentem są nawiewy utrzymane w sportowej stylizacji.

Układ jezdny: zwrotny i komfortowy

Także w zakresie dynamiki jazdy nowy CLA spełnia obietnicę, jaką składa jego sylwetka: szeroki rozstaw kół (w porównaniu z poprzednikiem: +63 mm z przodu, +55 mm z tyłu) i niżej położony środek ciężkości to kluczowe powody, dla których CLA ma najbardziej sportową charakterystykę prowadzenia spośród wszystkich nowych kompaktów Mercedesa. Specyfikacja techniczna obejmuje wielowahaczową oś tylną, montowany w standardzie układ kierowniczy Direct-Steer oraz oś przednią z hydromocowaniami. Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne, pozwalające kierowcy na wybór pomiędzy komfortowym bądź bardziej bezkompromisowym, sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Gama kół obejmuje obręcze o średnicy od 16 do 19 cali, standardowo z ogumieniem w rozmiarze od 205/60 R16 do 225/40 R19. System ESP® zestrojono specjalnie z myślą o potencjalnie wysokich prędkościach w zakrętach i dynamice jazdy.

Rok od debiutu: MBUX ciągle się uczy

Rok temu, podczas targów elektroniki użytkowej CES w Las Vegas, swoją premierę świętował system inforozrywki Mercedes-Benz User Experience – i wywołał ogromne zainteresowane. Wydajny komputer, doskonała jakość interfejsu i grafiki, konfigurowalny ekran, kolorowy wyświetlacz head-up, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, oprogramowanie ze zdolnościami uczenia się oraz „Hej, Mercedes”, czyli słowo klucz do aktywacji obsługi głosowej – to wszystko zdefiniowało na noweo motoryzacyjne standardy. Właśnie w ten sposób Mercedes-Benz rewolucjonizuje obsługę i komunikację z autem. Teraz producent wprowadza system inforozrywki na kolejny poziom. Asystent Wnętrza MBUX ułatwia intuicyjną obsługę instrumentów. Z kolei sterowanie głosowe rozpoznaje tematyczne odpowiedzi w coraz większej liczbie dziedzin. Ze względu na nieustanny rozwój systemu może także uwzględniać lokalnych dostawców treści.


„W nowym CLA zagości najnowsza wersja sterowania głosowego dla systemu MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Przykładowo, asystent głosowy »Hej, Mercedes« jest w stanie rozpoznawać i odpowiadać na znacznie bardziej skomplikowane zapytania” – mówi Sajjad Khan, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za CASE oraz pojazdy cyfrowe. „Co więcej, asystent głosowy nie myli już poleceń z rozmowami podróżujących. Zamiast tego reaguje wyłącznie na komendy tego użytkownika, który jako ostatni wypowiedział hasło »Hej, Mercedes« w celu aktywacji systemu”.

Asystent Wnętrza MBUX: jeszcze lepsze doświadczenie

Dzięki rozpoznawaniu gestów Asystent Wnętrza MBUX w nowym Mercedesie CLA wprowadza motoryzacyjną inteligencję na nowy poziom. Innowacyjna technika sprawia, że MBUX wspomaga podróżujących i sprawia, że korzystanie z różnych funkcji z zakresu inforozrywki oraz komfortu jest jeszcze łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Asystent Wnętrza działa w trybie bezdotykowym, zarówno w świetle dziennym, jak i w całkowitej ciemności. Pozwala on na dostosowanie zawartości ekranu, gdy tylko ręka użytkownika zbliży się do deski rozdzielczej lub panelu dotykowego na konsoli środkowej.

W aktywnym menu podświetlone zostają wówczas poszczególne elementy. Co więcej, system jest w stanie rozróżnić intencje kierowcy i pasażera z przodu – wie w ten sposób, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela. Asystent Wnętrza oferuje także funkcję „ulubionych”. Dostęp do niej uzyskuje się, przytrzymując nad konsolą środkową dłoń z rozstawionymi palcami: środkowym i wskazującym (na kształt litery „V”). W ten sposób można wywołać dowolne polecenie obsługiwane poprzez MBUX. Jedną z ulubionych, typowych komend jest: „nawiguj/prowadź mnie do domu”. Ponieważ system jest w stanie niezawodnie rozpoznać, kto go obsługuje, zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą do jednakowego gestu przypisać różne adresy.
Są i inne funkcje, które można intuicyjnie obsługiwać bez potrzeby „trenowania” odpowiednich gestów: na przykład w ciemności lampkę do czytania włącza się lub wyłącza poprzez krótkie wyciągnięcie dłoni w kierunku lusterka wstecznego. Jeśli po zmroku kierowca sięgnie do niezajętego fotela, oświetlenie samo się włączy. Dzięki łatwiej znaleźć leżące na siedzeniu przedmioty. Gdy tylko dłoń zostanie cofnięta, światło automatycznie zgaśnie.


„Hej, Mercedes”: lepsze rozumienie i jeszcze bardziej przemyślane odpowiedzi


CLA oferuje także najnowszą obsługę głosową, która również korzysta z funkcji rozpoznawania zajętości fotela. Asystent głosowy odpowiada na komendy tylko tej osoby, która jako ostatnia aktywowała system, wypowiadając frazę „Hej, Mercedes”. Może też rozpoznawać i odpowiadać na znacznie bardziej złożone zapytania (początkowo na rynku amerykańskim), na przykład: „Które przyjazne dzieciom azjatyckie restauracje w pobliżu nie są ani chińskie, ani japońskie?”. MBUX potrafi zrozumieć skomplikowane pytania i szybko udzielać odpowiedzi w coraz większej liczbie dziedzin, takich jak: sport („Hej Mercedes, jak grała drużyna San Francisco?”), giełda („Jak cena akcji Apple’a wypadała na tle Microsoftu?”), obliczenia („Ile wynosi pierwiastek kwadratowy z 3?”) czy wiedza ogólna („Jak duży jest Teksas?”, „Ile tłuszczu ma awokado?”).


Kontrola komfortu ENERGIZING


Kontrola komfortu ENERGIZING scala różne funkcjonalności z zakresu komfortu. Zupełną nowością są inteligentne rekomendacje pochodzące od trenera ENERGIZING COACH, dostępne w ramach pakietu ENERGIZING Plus. Kontrola komfortu funkcji ENERGIZING korzysta z: klimatyzacji, konfiguracji foteli pod kątem ich wentylacji, podgrzewania oraz masażu, a także oświetlenia oraz nagłośnienia, i tworzy określony nastrój, dopasowany do potrzeb oraz samopoczucia użytkownika.
Pakiety ENERGIZING: kolejny etap w zakresie inteligentnego komfortu
Nowością są pakiety ENERGIZING z trenerem ENERGIZING COACH. Bazując na inteligentnym algorytmie, zależnie od sytuacji, usługa ta zaleca użytkownikowi skorzystanie z jednego z programów. Podczas targów CES 2019 swoją premierę świętuje także smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3. Jeśli kierowca używa tego lub innego, przenośnego urządzenia firmy Garmin®, (tzw. wearable), dokładność zaleceń ENERGIZING COACH zostaje zoptymalizowana z uwzględnieniem osobistych parametrów, takich jak poziom stresu czy jakość snu. Celem jest tu zapewnienie podróżującym dobrego samopoczucia i relaksujących warunków nawet podczas długich, monotonnych podróży. Co więcej, na wyświetlaczu multimediów pojawia się pomiar pulsu dokonany przez urządzenie Garmina.

Aerodynamika

Przed przeprowadzeniem pierwszych pomiarów nowego CLA w tunelu aerodynamicznym, model przebył wydłużoną w stosunku do poprzednika fazę symulacji komputerowej. Końcowym rezultatem procesu symulacji jest rekord współczynnika oporu powietrza Cd, w tej klasie pojazdów, wynoszący 0,23.
Prace optymalizacyjne prowadzono w ścisłej współpracy z projektantami; w szczególności skoncentrowano się na osłonie chłodnicy, wgłębieniach lamp przeciwmgłowych, a także tylnym zderzaku i na wysokości dyfuzora. Nowością są spojlery przy nadkolach wraz z podłużnymi „płetwami” – wspomagają one przepływ powietrza dookoła kół. Dodatkowe zabiegi zostały przeprowadzone w zakresie projektu felga-opona w celu uzyskania najlepszych możliwych parametrów aerodynamicznych. Standardowo montowany system żaluzji za osłoną chłodnicy reguluje przepływ powietrza przez komorę silnikową. Niemal całkowita zabudowa podwozia zasłania od spodu nie tylko przedział silnikowy i główną część podłogi, ale także elementy tylnej osi oraz dyfuzor.


Intelligent Drive: funkcje z Klasy S

CLA oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje pochodzące z Klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu monitoruje sytuację na drodze: udoskonalone układy oparte na kamerach i radarach pozwalają mu rejestrować drogę do 500 m przed pojazdem. Funkcje asystujące wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.
Standardowo nowy CLA jest oferowany z ulepszonym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów.
Układ aktywnego utrzymania pasa ruchu Active Lane Keeping Assist (także montowany w standardzie) może ostrzegać kierowcę poprzez impulsy na kierownicy, gdy samochód nieumyślnie opuszcza swój pas podczas jazdy z prędkościami w zakresie 60-200 km/h. Jeśli przekroczy linię ciągłą, system potrafi koryguje pas ruchu poprzez uruchomienie hamulców po lewej lub prawej stronie pojazdu. W przypadku linii przerywanej do takiej interwencji dochodzi tylko wtedy, gdy wystąpi zagrożenie kolizji z pojazdem znajdującym się na sąsiednim pasie (dotyczy to również ruchu z przeciwka).
PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył samochodu. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, system może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.
Reflektory MULTIBEAM LED: lepsza widoczność w każdych warunkach
Kolejny przykład transferu rozwiązań technicznych do klasy kompaktowej stanowią opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED. Elektronicznie sterowana regulacja zapewnia im ekstremalnie szybką i precyzyjną reakcję na zmieniające się warunki drogowe. W każdym reflektorze znajduje się 18 osobno sterowanych diod LED o barwie światła dziennego – przyjaznego dla oczu i sprzyjającego koncentracji. Efekt: droga przed autem jest oświetlona jasno i dokładnie. Na życzenie dostępne są także wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo CLA jest wyposażony w lampy halogenowe ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Również tylne lampy mogą w całości korzystać z diod LED.


Układ napędowy: na początek najmocniejszy silnik

Na targach w Las Vegas nowy CLA zadebiutuje w wersji CLA 250, napędzanej 4-cylindrowym silnikiem benzynowym (165 kW/225 KM, 350 Nm), połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,1-6,3 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 140-143 g/km; wartości wstępne). Z chwilą wprowadzenia na rynek w maju br. do wyboru będzie szeroka gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC.

Nowy CLA będzie wytwarzany w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét. Pierwsze egzemplarze modelu trafią na europejski rynek w maju 2019 r.

Wyślij zapytanie o wycenę Umów wizytę w serwisie