Słowo „hybryda” zna każdy, jednak pod tym określeniem kryją się różne rodzaje napędów. Czy wiesz czym różnią się hybrydy typu plug-in od miękkiej hybrydy?
Specyfika samochodów hybrydowych
Samochód z napędem hybrydowym to połączenie cech silnika spalinowego: benzynowego lub wysokoprężnego z napędem elektrycznym. W ten sposób, napęd realizowany jest z dwóch źródeł energii.
Jednak nie wszystkie napędy spalinowo-elektryczne są takie same.
Hybryda typu plug-in- PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Ten rodzaj hybryd zdobywa coraz większą popularność i często stanowią one najmocniejszą wersję w gamie danych modeli. Przyjmuje się, że hybrydy typu plug-in powstały jak forma przejściowa, zanim rynek opanują auta w pełni elektryczne.
Założenia tego typu napędu to kompromis pomiędzy wygodą i praktyczną stroną samochodów spalinowych, a proekologicznym kierunkiem samochód w 100% elektrycznych.
Hybrydy typu plug-in wyposażone są w dodatkowy, duży akumulator, który można doładować z zewnętrznego źródła energii, takiego jak stacja ładowania lub gniazdko 230V.
Pojemność akumulatora wynosi z reguły ok. 10–15 kWh. W ten sposób kierowca może przejechać kilkadziesiąt kilometrów, korzystając jedynie z energii elektrycznej. Przy systematycznej jeździe można takim samochodem jeździć jak pojazdem z napędem w pełni elektrycznym. Zasięg samochodu hybrydowego plug-in wystarcza wielu użytkownikom na codzienne dojazdy w mieście.
Ładowanie samochodu typu plug in, w zależności od użytego źródła ładowania, trwa standardowo kilka godzin. Najbardziej czasochłonna opcja to skorzystanie z gniazdka 230V. Przy takim rozwiązaniu czas ładowania to około 5-6 godzin.
Podsumowanie:
Samochody hybrydowe typu plug-in posiadają silnik spalinowy oraz silnik elektryczny, a także akumulatory, które ładują się podczas jazdy, np. odzyskując energię z hamowania, tzn rekuperacji lub podłączając do zewnętrznego źródła zasilania.
Mild hybrid- MHEV
Miękka hybryda została zaprojekowana jako odpowiedź producentów na coraz bardziej restrykcyjne normy spalin. Ten rodzaj hybrydy odznacza się zastosowaniem silnika elektrycznego, który łączy funkcję rozrusznika i alternatora.
Nie jest on w stanie sam napędzić samochodu, jednak może wspomóc jednostkę spalinową podczas ruszania lub np. przy wyprzedzaniu. Pozwala to zaoszczędzić nawet do 15% poboru paliwa, co przekłada się także na mniejszą emisję spalin.
Przy tego typu rozwiązaniu, energia jest odzyskiwana podczas hamowania i zwalniana, a następnie wykorzystywana do zasilania urządzeń pokładowych oraz silnika spalinowego. To również ma wpływ na niższe zużycie paliwa.
Układ miękkiej hybrydy umożliwia tzw. żeglowanie, czyli jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym.
Zaletą samochodów z układem typu MHEV są niewielkie koszty zakupu, ponieważ zastosowanie takiej instalacji nie wpływa znacząco na cenę samochodu.
Podsumowanie:
Mild Hybrid – instalacja elektryczna jest połączona z drugim (dodatkowym) akumulatorem. Nowy mechanizm, pełni rolę zarówno rozrusznika, jak i alternatora.
Instalacja ta:
- odpowiada za uruchamianie silnika spalinowego (rozrusznik)
- ładuje główny akumulator podczas jazdy (alternator)
- jest w stanie wspomóc silnik spalinowy swoją elektryczną mocą (podobnie jak klasyczna hybryda)
Poznaj naszą ofertę na Jeepy z gamy samochód hybrydowych.