Mercedes-Benz Sprinter, otwiera nowy rozdział w swojej historii i w przyszłości będzie dostępny również w wersji całkowicie elektrycznej. 12 grudnia 2019 r. w fabryce Mercedes-Benz w Düsseldorfie, w obecności pracowników i zaproszonych gości została uroczyście rozpoczęta produkcja eSprintera.
Mercedes eSprinter produkcja - najważniejsze informacje
Do tej pory w Düsseldorfie wyprodukowano ponad 4,6 miliona pojazdów. Od 2018 r. odbywa się tam również produkcja nowego Sprintera Furgon, którego ponad 200 000 egzemplarzy gotowych do pracy na całym świecie już opuściło linię montażową. Produkcja eSprintera oznacza początek nowej ery w Düsseldorfie. To kolejny krok dla przyszłości zakładu i samego producenta. W ciągu ostatnich lat, jeszcze przed uruchomieniem produkcji nowego Sprintera i nowych wariantów układu napędowego, Mercedes-Benz Vans zainwestował około 330 milionów euro w rozwój techniczny produkcji, uwzględniając, że w przyszłości zarówno pojazdy konwencjonalne, jak i elektryczne będą powstawały na jednej linii produkcyjnej. Rezultatem będzie ogromna elastyczność i możliwość spełnienia wymagań klientów oraz rynku. Oprócz kompleksowych inwestycji w technologię, zakład intensywnie inwestuje również w podstawowe i zaawansowane szkolenia własnych pracowników. Od czasu podjęcia decyzji o budowie eSprintera w Düsseldorfie, fabryka stała się centrum kompetencyjnym dla napędów elektrycznych, a jej pracownicy zdobyli niezbędną specjalistyczną wiedzę. Do chwili obecnej przeszkolono ponad 2400 osób w zakresie obsługi i montażu technologii wysokiego napięcia.
Zrównoważona produkcja dla zrównoważonej rentowności
Mercedes-Benz Vans stawia na zrównoważony rozwój nie tylko swoich samochodów, które konsekwentnie elektryfikuje i udoskonala, ale także własnej produkcji. Celem jest, aby do 2022 roku cała produkcja pojazdów dostawczych była neutralna pod względem emisji CO2. W tym celu podjęto różne działania w ramach tzw. ekologicznej strategii produkcji: w zakładzie w Düsseldorfie zużywana energia w coraz większym procencie jest tzw. zieloną energią, a od 2022 r. prąd ma być pozyskiwany wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Przedmiotem analizy jest też bilans CO2 transportu w obrębie zakładu: obecnie w Düsseldorfie wdrażane są nowe systemy mobilności, takie jak wewnętrzny transport wahadłowy na żądanie (on-demand plant shuttles). Ponadto od 2012 r. fabryka nie używa już papieru i coraz częściej zdaje się na autonomiczne pojazdy z ogniwami paliwowymi. Wszystkie te działania wzajemnie się uzupełniają i sprzyjają szybkiej realizacji ambitnych celów postawionych przez samą fabrykę, aby wnieść trwały wkład w ochronę klimatu.
Elastyczność i możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkowników
Mercedes-Benz eSprinter ma za zadanie zaoferować jak najszerszy zakres zastosowań w ruchu miejskim. W związku z tym początkowo jest oferowany jako Furgon z wysokim dachem i dopuszczalną masą całkowitą 3500 kilogramów. Jego maksymalna przestrzeń ładunkowa wynosi 10,5 m3, tak samo jak w przypadku Sprintera z silnikiem spalinowym. Podobnie jak podstawowy silnik Diesla, napęd elektryczny w eSprinterze oferuje moc 85 kW i moment obrotowy do 300 Nm.
Elastyczna oferta akumulatorów umożliwia dostosowanie do indywidualnych potrzeb: żeby było praktyczniej, klient może wybrać pomiędzy wersją z trzema lub czterema akumulatorami. W wersji z czterema akumulatorami pojemność baterii wynosi 55 kWh [1], szacunkowy zasięg to 168 kilometrów [2], a maksymalna ładowność pojazdu sięga 891 kilogramów. Druga opcja akumulatora uwzględnia inne priorytety użytkowania: trzy zamiast czterech akumulatorów mają pojemność 35 kWh i pozwalają na zasięg około 115 kilometrów [1], [2]. W zamian maksymalna ładowność wzrasta o ok. 140 kg do ok. 1040 kg. Zintegrowana funkcja szybkiego ładowania zapewnia większą elastyczność; akumulator można uzupełnić do poziomu 80 procent naładowania w ciągu 30 minut. Prędkość maksymalną można skonfigurować w celu dostosowania do danego zadania, wybierając spośród trzech opcji: 80 km/h, 100 km/h, a nawet aż do 120 km/h, jeśli wyższa prędkość jest niezbędna. Tak właśnie wygląda produkcja eSprintera.
Sprawdź także jak wygląda nowa V klasa